Meta laks in aanpak advertenties voor nepwebshops
Joyce Donat WoordvoerderGepubliceerd op:24 september 2024
De Consumentenbond onderzocht ruim 100 nepwebshops. 71 daarvan bereiken klanten via advertenties op Facebook en Instagram. Meta controleert de identiteit van de adverteerders nauwelijks, wat de deur openzet naar misbruik. Maar grote onlineplatforms zijn verplicht om malafide content actief te weren. En risico’s voor consumenten zoveel mogelijk te beperken. Dit staat in de Digital Services Act (DSA), een Europese richtlijn die sinds een jaar geldt. Meta voldoet niet aan deze DSA. De Consumentenbond vraagt daarom aan de Europese Commissie om in te grijpen.
Politiemeldingen
Facebook en Instagram reageren ook laks op meldingen van de politie. Ze verwijderen op verzoek wel de gewraakte advertentie, maar niet alle ándere advertenties die naar dezelfde nepshop linken. Molenaar: ‘De fraudeafdeling van Meta verlangt per advertentie een compleet rapport met onderbouwing. Maar dat is een onmogelijke belasting van de politie. Meta moet, als de politie daarom vraagt, gewoon alle advertenties verwijderen die naar de criminele website verwijzen.’
iDeal
Voor consumenten is het lastig om nepwebshops van echte webwinkels te onderscheiden. De sites zien er gelikt uit, het taalgebruik is vrijwel foutloos en er staan zelfs (valse) reviews op. Bij bijna de helft van de onderzochte nepshops kunnen consumenten ook met iDeal betalen. Molenaar: ‘iDeal heeft een betrouwbaar imago. Veel consumenten denken: dat is van de bank, dus dan zal het wel goed zijn. Maar criminelen hebben gewoon toegang tot het systeem. De Nederlandse banken zouden ook kritischer moeten kijken naar wie hun tool gebruikt.’
Aangifte doen
De Consumentenbond adviseert consumenten die de dupe zijn geworden van een nepwebshop, aangifte te doen bij de politie. Molenaar: ‘De kans dat je je geld terugkrijgt is klein, maar je zorgt er met je melding wel voor dat de website uit de lucht wordt gehaald. En dat voorkomt nieuwe slachtoffers.’