Consumenten laten zich massaal online volgen
Babs van der Staak WoordvoerderGepubliceerd op:25 september 2018
De Consumentenbond vroeg 1800 consumenten om hun privacy-instellingen te checken. Uit de antwoorden komt naar voren dat het merendeel van de consumenten zich op de voet laat volgen door allerlei commerciële partijen. Zo heeft 95% geen adblocker op zijn smartphone geïnstalleerd en 81% niet op zijn pc. En bij 87% van de Android-telefoons met een Facecook-app deelt de app continu de locatie met Facebook, ook als de app niet in gebruik is.
Grootste lekken
- Browsen zonder adblocker, waardoor allerlei bedrijven kunnen zien welke webpagina’s consumenten bekijken.
- Vergeten uit te loggen bij Google en Facebook, waardoor deze bedrijven consumenten kunnen blijven volgen op andere websites.
- Smartphone die continu locatie deelt, waardoor bedrijven advertenties kunnen afstemmen op de locatie.
- Privacy-instellingen van Google-account zijn niet aangepast, waardoor Google heel veel data van consumenten onthoudt, zoals locatie, gebruikte zoektermen of gezochte afbeeldingen.
Hergebruik van wachtwoorden
Uit de enquête bleek ook dat veel respondenten geen unieke wachtwoorden gebruiken voor verschillende diensten, terwijl dit zeker voor e-mailaccounts, bankzaken en webwinkelaccounts veel risico’s met zich meebrengt. Consumenten zijn door hergebruik van wachtwoorden kwetsbaar voor hackers.
Lancering privacyscan
De Consumentenbond heeft een privacyscan gemaakt waarmee consumenten kunnen checken hoeveel gegevens ze lekken. Consumenten die de scan doen, krijgen na afloop tips om hun privacy beter te beschermen.
Lees het volledige artikel (pdf, alleen voor leden) uit de Consumentengids van oktober.
Lees ook:
- Doe de privacyscan