We plaatsen cookies op onze website. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken en het gebruik te kunnen meten. Er zijn ook cookies naar keuze om:
Je gebruikservaring of feedback op onze site te kunnen geven
Op basis van je gedrag je relevantere informatie op onze website, app én via e-mails te kunnen geven
YouTube-video’s te kunnen bekijken
Relevante aanbiedingen van de Consumentenbond op andere sites te krijgen
Door op ‘Accepteer alle cookies’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer over cookies.
Jouw gegevens zijn veilig bij ons
Wanneer je onze website bezoekt kunnen we informatie over je bezoek verzamelen door het plaatsen van cookies. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd, uit deze cookies kunnen we geen persoonlijke gegevens herleiden. Overige cookies die herleidbare gegevens bevatten plaatsen we alleen met jouw toestemming. We delen jouw persoonsgegevens nooit met derden, maar derden kunnen wel toegang tot jouw persoonsgegevens krijgen als je toestemming geeft voor hun cookies.
Kinderen hebben volgens de wet recht op extra bescherming, maar geen van de 8 onderzochte sociale media platforms houdt serieus rekening met hen. De privacyrechten van kinderen worden geschonden, terwijl ze extra kwetsbaar zijn.
Peter KulcheExpert ElektronicaBijgewerkt op:22 november 2021
We deden onderzoek naar de veiligheid en privacy van 8 sociale media apps. Hierbij keken we hoe de apps omgaan met 13- tot 16-jarige gebruikers. Alle 8 bekeken sociale media apps scoren op meerdere punten slecht:
Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok en YouTube laten kinderen reclame op basis van hun persoonlijke kenmerken zien. Snapchat en TikTok volgen ook het gedrag van het kind uitgebreid voor nóg persoonlijkere advertenties. Kinderen kunnen op de persoon afgestemde reclame nog niet goed beoordelen. Het toepassen van advertentieprofielen bij deze jonge gebruikers is dan ook oneerlijk.
Bij TikTok krijgen gebruikers ‘verborgen’ advertenties te zien. Dat gebeurt op meerdere manieren, zoals branded hashtag challenges, in-feed ads en branded effects. Er zijn ook gesponsorde berichten van gebruikers met veel volgers. Kinderen kunnen zulke boodschappen niet goed op waarde schatten.
In de meeste apps ontbreekt voor ouders de optie om mee te kijken bij het gebruik. Dit kan alleen bij TikTok en Youtube. Deze meekijkoptie gaat wel ten koste van de privacy van de ouder/verzorger. Die moet verplicht ook gegevens delen met de app-aanbieder.
Het opzeggen van je account en (laten) verwijderen van je gegevens is vaak lastig.
De privacyverklaring is meestal onbegrijpelijk voor de doelgroep. Kinderen begrijpen dus niet wat er met hun gegevens gebeurt.
Wat vinden wij dat er moet gebeuren?
Appmakers moeten rekening gaan houden met de belangen van kinderen. Dat moet al in het ontwerp van de apps worden meegenomen. Zie de code voor kinderrechten.
De AVG beschermt de privacy en andere rechten van kinderen onvoldoende. De Consumentenbond pleit voor aanvullende regels.
Ouders kunnen in gesprek gaan met hun kinderen over de apps die ze gebruiken. Wat gebeurt er allemaal in die apps? Zij kunnen overwegen ouderlijk toezicht op de telefoon van hun kind in te stellen. Dan kun je bijvoorbeeld de maximale schermtijd op een dag instellen. Of welke apps ze wel en niet kunnen gebruiken.
Doe mee!
Stichting Take Back Your Privacy is in samenwerking met de Consumentenbond een rechtszaak tegen TikTok gestart. Want TikTok heeft zijn zaken bijzonder slecht op orde. De aanbieder schendt de privacy- en consumentenrechten van de gebruikers. In het bijzonder de rechten van Nederlandse kinderen.
Hoe komen wij tot onze conclusies? We hebben de 8 apps niet uitgebreid onderzocht. We hebben alleen 7 simpele checks gedaan. Die bepalen of appmakers überhaupt aandacht hebben voor de belangen van kinderen van 13-16 jaar.
Resultaten per app
Biedt de app die jouw kind gebruikt niet (genoeg) kindvriendelijke mogelijkheden? Dan kun je zulke apps blokkeren of limiteren via de telefoon van je kind.
Het onderzoek
We selecteerden 7 sociale media-apps die veel jongeren gebruiken: Facebook, Instagram, Snapchat, Telegram, TikTok, WhatsApp, YouTube. We voegden Signal als achtste app toe omdat deze app een privacyvriendelijke keuze is (ter referentie).
We bekeken de aandacht voor de belangen van kinderen van 13 tot 16 jaar. Jongere kinderen mogen de apps niet gebruiken volgens de appmakers. Telegram noemt geen minimumleeftijd. In de appstores meldt het bedrijf een leeftijd van 17+. WhatsApp vraagt bij installatie aan te geven dat je 16 jaar of ouder bent.
De checks zijn door ons samengesteld. We keken daarbij naar wat wij zelf belangrijk vinden rondom privacy en veiligheid. Wij willen een veilige online wereld voor kinderen. Kinderen moeten niet worden blootgesteld aan targeting, profiling, filterbubbels, discriminatie en beïnvloeding door (sluik)reclame.
De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS) hebben de rechtszaak over de bescherming van privacyrechten tegen Facebook gewonnen. Met de uitspraak is de weg vrij voor een schadevergoeding voor Nederlandse consumenten. Daarnaast beginnen de Consumentenbond en DPS direct een nieuwe zaak tegen Facebook.
De game-apps Brawl Stars, Clash Royale, Minecraft en Roblox gebruiken allerlei trucjes om kinderen aankopen te laten doen in de app. Wij vinden dit niet kunnen. Kinderen kunnen zo niet veilig online opgroeien.
Gratis games voor smartphones maken het vaak moeilijk of zelfs onmogelijk om zonder aankopen binnen het spel verder te komen. Daarmee zetten spelmakers kinderen onder druk. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond, die wil dat de toezichthouder ingrijpt.