Klacht over de opticien
Bijgewerkt op:3 juni 2024
Wat zijn je rechten?
Als je een nieuwe bril aanschaft, sluit je een koopovereenkomst met een opticien. Je hebt recht op een goed passend montuur en glazen waarmee je uitstekend kunt zien. Optiekketens bieden vaak verschillende vormen van garantie.
De opticien kan aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO) en in dat geval zijn de Algemene Voorwaarden Optiekbedrijven van toepassing. In deze voorwaarden is onder andere een geschillenregeling opgenomen. Is de opticien niet bij de NUVO aangesloten, dan zijn er meestal eigen, algemene voorwaarden van toepassing op de gesloten overeenkomst.
Klacht opticien voorleggen bij geschillencommissie
Dien je klacht allereerst in bij je opticien. Ben je ontevreden over de reactie, leg dan de klacht voor bij de Geschillencommissie Optiek. De opticien moet dan wel aangesloten zijn bij de NUVO of geregistreerd bij de Geschillencommissie.
Tips
- Je kunt ook een oogarts of een andere opticien inschakelen voor een zogenaamde 'second opinion'. Vraag hen de bril te controleren en het resultaat op schrift te zetten.
- Vind de juiste ingang voor je zorgklachten via de wegwijzer voor zorgklachten.
- Gebruik de tool Klachtenwijzer van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om te kijken welke oplossingen er zijn voor jouw klacht.
Lees ook:
Diensten van de Consumentenbond
Wij bieden verschillende juridische diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een opticien kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridisch experts voor advies.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.