Spijt van je aankoop of bestelling
Bijgewerkt op:28 mei 2024
Online of telefonische aankoop
Koop je iets via het internet of per telefoon? Dan heb je recht op een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Binnen die termijn mag je:
- Het product bekijken, net als in een gewone winkel.
- De webwinkel laten weten dat je van de koop afziet. Je hebt dan 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.
Modelformulier
Je maakt gebruik van je bedenktermijn via het modelformulier herroeping (pdf) dat de verkoper jou heeft gegeven. Of gebruik onze voorbeeldbrieven. Bewaar een kopie van de brief of e-mail die je hebt verstuurd en het bewijs van retourzending van het product.
Geld terug en retourkosten
Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet, moet hij je het aankoopbedrag terugbetalen. Maar hij kan daarmee wachten totdat hij het product heeft ontvangen. Volgens de uitspraak van de Geschillencommissie moet je bewijzen dat het product aan de verkoper is teruggezonden. Je moet dus kunnen aantonen dat het product ook daadwerkelijk door de verkoper is ontvangen.
Als je een product terugstuurt dan mag de verkoper jou de kosten van retourzending laten betalen. Hij moet je daarover wel vooraf informeren. Anders hoef je die kosten niet te betalen.
Niet altijd bedenktijd
Soms heb je geen bedenktijd bij een online aankoop. Bijvoorbeeld bij op maat gemaakte producten. Je mag het product dan niet zomaar terugsturen. Kijk in dat geval of het product wel voldoet aan wat je ervan mag verwachten. Dat noem je de wettelijke garantie. Soms heb je ook recht op aanvullende verkopers- of fabrieksgarantie.
Vraag de verkoper om een oplossing als het product:
- Te snel stuk gaat
- Anders is dan wat je ervan mag verwachten
Aankoop in de winkel
Voor aankopen in de winkel geldt geen bedenktermijn. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Sommige verkopers bieden de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden de koopovereenkomst achteraf te annuleren. Bijvoorbeeld als het product ongebruikt en onbeschadigd is.
Ruilen of retourneren
Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals:
- Binnen 7 dagen ruilen
- Annuleringskosten betalen
- Tegoedbon accepteren
De regels voor ruilen verschillen per verkoper. Vraag daarom vóór je iets koopt of je het product mag ruilen. En zo ja, onder welke voorwaarden.
Bij een kapot (ondeugdelijk) product heb je andere rechten. De verkoper moet je een goed product geven. Voldoet het niet aan wat je ervan mag verwachten? Dan heb je meestal recht op reparatie of vervanging. De verkoper mag je dan niet afschepen met een tegoedbon. Leden helpen we op weg met onze voorbeeldbrieven.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.