Garantie buiten de garantietermijn
Bijgewerkt op:3 juni 2024
Ken je rechten
Levensverwachting product
Soms geeft een verkoper garantie voor een product. Maar als die garantie afloopt, betekent dat niet dat je geen rechten meer hebt.
Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. Die hangt af van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.
Gaat een product bij normaal gebruik eerder stuk dan verwacht? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper het product meestal gratis repareren of vervangen. Zelfs als de verkopersgarantie al is afgelopen. Je moet dan wel aantonen dat er iets mis is met het product. Zegt de verkoper dat dit je eigen schuld is? Dan moet je ook bewijzen waarom je niet hoefde te verwachten dat het product stuk zou gaan.
Hoe bewijs ik dat ik een product niet stuk heb gemaakt?
Je moet bewijzen dat het probleem bij het product zelf ligt. Kijk op internet of je meer klachten vindt over het product.
Soms is het moeilijk om aan te tonen dat het product kapot ging buiten je schuld. Ga met de verkoper in gesprek. Soms kun je samen een oplossing bedenken. Bij een duur product kun je bijvoorbeeld afspreken dat een deskundige het product onderzoekt.
Verkoper moet bewijzen
Kocht je het product na 27 april 2022? En gaat het product kapot binnen 1 jaar na aankoop? Dan moet de verkoper bewijzen dat jij het product niet goed hebt gebruikt. Bij producten die je voor 27 april kocht is dat 6 maanden.
Koop ongedaan maken en geld terug
Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd? Dan kun je de koop ongedaan maken en je geld terugvragen. Het kan redelijk zijn dat je niet al je geld terugkrijgt. Bijvoorbeeld als je al 4 jaar je wasmachine probleemloos hebt kunnen gebruiken en het apparaat dan kapot gaat.
Wil je het product houden, dan kun je ook vragen om prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.
Direct ontbinden
Soms kun je bij een slecht product direct je geld terugvragen. Je kunt dan direct ontbinden zonder eerst om reparatie of vervanging te vragen. Bijvoorbeeld als het volgens de verkoper niet mogelijk is om:
- Zonder ernstig overlast je product te repareren of vervangen.
- Binnen een redelijke periode het product te repareren of vervangen.
Je kunt ook direct ontbinden bij 'een ernstige tekortkoming'. Dat is zo als:
- Het écht niet mogelijk is om op een normale manier het product te gebruiken.
- En dat je niet hoeft te verwachten dat het probleem kan worden opgelost.
Je moet zelf bewijzen dat je direct mag ontbinden. Het is vaak verstandig eerst te vragen om reparatie of vervanging. Want dat is de hoofdregel. Directe ontbinding is een uitzondering.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.