icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Aansprakelijkheidsverzekering: schade melden

Wil je schade claimen bij je verzekeraar? Of word je schadeclaim onverhoopt afgewezen? Wij geven tips. 

   Bijgewerkt op:5 juni 2024

Schade claimen

Verzamel bij schade altijd zoveel mogelijk bewijsmateriaal, zoals bonnetjes, foto’s en eventuele getuigenverklaringen. Ben je in het buitenland en moet je een schade, door jouw schuld ontstaan, direct te betalen? Neem eerst contact op met je verzekeraar. Bijvoorbeeld voor je: reisverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, zorgverzekering of autoverzekering.

Bij welke verzekeraar claim je?

Veroorzaakt bijvoorbeeld de buurman schade aan jouw huis of spullen? Claim dan de schade op je eigen opstalverzekering of inboedelverzekering.

Claim je bij je aansprakelijkheidsverzekering van de buren, dan wordt je meestal doorverwezen naar je eigen inboedel- of opstalverzekeraar. Die kan de schade vervolgens verhalen op de aansprakelijkheidsverzekeraar van de buren. Óf op de buren zelf, als die geen aansprakelijkheidsverzekering hebben. Dit hebben de verzekeraars zo afgesproken om dubbele uitbetaling te voorkomen.

Een voordeel van een inboedel- en/of opstalverzekering is bovendien dat ze de schade vergoeden op basis van de nieuwwaarderegeling. De aansprakelijkheidsverzekering gaat uit van de dagwaarde, die vaak lager is.

Afwijzing schadeclaim

Wordt de schade afgewezen? Vraag om duidelijke onderbouwing en blijf volhardend. Draag schriftelijke bewijzen aan voor dekking. En om te bewijzen waarom de schade wél voldoet aan de verzekeringsvoorwaarden.

Neem contact op met de verzekeraar. In veel gevallen zal de verzekeraar toch een bedrag uitkeren. In sommige gevallen is er coulance mogelijk, zoals bij uitzonderlijke en/of emotionele schades.

Kom je er met de verzekeraar niet uit, stap dan naar het Klachteninstituut Financiele Dienstverleners (Kifid). Bij klachten over zorgverzekeringen richt je je tot de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

Vergoeding voor affectieschade

Overlijdt een naaste of loopt hij/zij blijvend letsel op door een fout van iemand anders? Dan kom je sinds 1 januari 2019 in aanmerking voor een vergoeding voor jouw verdriet. Dit heet affectieschade. Je kunt dit verhalen op de aansprakelijke veroorzaker van het leed.

Voor meer informatie kun je terecht bij Slachtofferhulp Nederland en het Juridisch Loket.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling