Sociale media ongeschikt voor kinderen
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:25 november 2021
Onderzoekers van de Consumentenbond controleerden welke opties Facebook, Instagram, Signal, Snapchat, Telegram, TikTok, WhatsApp en YouTube kinderen en ouders bieden om het platform tot een veilige omgeving te maken.
Advertenties
Facebook, Instagram, Snapchat en TikTok maken profielen van jonge gebruikers én stemmen content en advertenties af op persoonlijke kenmerken. Snapchat en TikTok gaan daarin het verst. Die baseren hun advertenties ook op het gedrag van kinderen in de app en op hun locatie.
Instellingen
Alleen Facebook, Instagram, TikTok en YouTube zetten het profiel van jonge gebruikers standaard op privé. Slechts 2 aanbieders, Facebook en Instagram, bieden de mogelijkheid om schermtijd bij te houden en een maximumtijd per dag in te stellen. En alleen bij TikTok en YouTube is ouderlijk toezicht mogelijk. Daarvoor moeten ouders eerst zelf de app installeren, waarna het bedrijf ook van hen gegevens verzamelt.
Opzeggen
Bij de helft van de apps is het voor gebruikers te moeilijk om hun gegevens te verwijderen door hun account op te zeggen. Bij Snapchat, Instagram en Telegram moet dat via de website. Bij TikTok is niet duidelijk of de dienst wel alle persoonsgegevens verwijdert.
Niet veilig
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, vindt niet dat kinderen van sociale media af moeten: ‘Dat is niet de oplossing. Maar feit is wel dat de platforms in hun huidige vorm geen veilige omgeving vormen voor kinderen. Dat moet veranderen. En dat kunnen we niet overlaten aan techbedrijven, want die laten keer op keer zien het niet te kunnen. Dus zijn er aanvullende regels nodig om kinderen beter te beschermen. Het belang van kinderen moet al in het ontwerp van de apps worden meegenomen. Dit staat ook beschreven in de code voor kinderrechten, waar wij onze steun voor hebben uitgesproken.'
Meer nieuws
Nieuws|30 juli 2024
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Nieuw & interessant
- 13 aug.
Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’. - Nieuws | 30 jul.
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Op 30 juli 2024 heeft Stichting Take Back Your Privacy – ondersteund door de Consumentenbond – bij het Gerechtshof Amsterdam toegelicht waarom zij hoger beroep heeft ingesteld in de TikTok-zaak. - 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).