TikTok ontvangt claim van 1,5 miljard euro voor schending privacy van kinderen
Gerard Spierenburg WoordvoerderBijgewerkt op:24 juni 2021
Het populaire platform TikTok houdt kinderen die de app gebruiken nauwlettend in de gaten en verzamelt al jarenlang illegaal gegevens over hen. Het gaat dan onder meer om profielinformatie, video’s, foto’s, locatiegegevens en alles wat het kind doet op de app (zoals waar het kind naar kijkt, hoelang en wat het leuk vindt).
Ook stuurt het bedrijf gegevens naar het buitenland zonder dat duidelijk is of de gegevens daar veilig worden bewaard.
Gericht adverteren
Naar schatting verzamelde TikTok de afgelopen jaren persoonsgegevens van tussen de 1,2 en 1,6 miljoen kinderen. TikTok gebruikt deze data om miljarden winst te maken via gerichte advertentieverkoop. In 2020 was de omzet van de moedervennootschap van TikTok bijna 37 miljard Amerikaanse dollars.
Actie
Stichting Take Back Your Privacy en de Consumentenbond eisen van de ByteDance groep - het bedrijf achter TikTok - dat het stopt met zijn onrechtmatige gedrag.
Daarnaast moet het bedrijf de gedupeerde kinderen een schadevergoeding betalen voor de inbreuk op hun rechten. De omvang van de totale schadevergoeding kan oplopen tot ruim € 1,5 miljard.
Uitbuiting
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De handelwijze van TikTok is pure uitbuiting. Het bedrijf verdient honderden miljoenen per jaar over de rug van kinderen. En dat terwijl de privacywet juist voorschrijft dat kinderen extra beschermd zouden moeten worden.
Maar daar heeft TikTok lak aan. Het verzamelt stiekem toch allerlei privé-gegevens van kinderen en gebruikt die voor advertenties, waar het bakken met geld mee verdient. TikTok heeft kinderen tot een product gemaakt.’
Onrechtmatig
Friederike van der Jagt, voorzitter van Stichting Take Back Your Privacy: 'TikTok is een wolf in schaapskleren. Het is eigenlijk geen sociaal platform, maar een marketingplatform dat onrechtmatig privégegevens verzamelt van kinderen om over hun rug grof geld te kunnen verdienen.
TikTok is ingericht om kinderen zo lang mogelijk te laten kijken naar filmpjes, zodat TikTok zoveel mogelijk data kan verzamelen. Wij willen dat TikTok stopt met haar onrechtmatige praktijken en de app aanpast, zodat kinderen veilig gebruik kunnen maken van TikTok.'
Aanmelden
De Consumentenbond en Stichting Take Back Your Privacy roepen consumenten op om de actie te steunen en zich aan te melden. Dat geldt met name voor ouders van kinderen die in Nederland TikTok of de voorloper van TikTok, musical.ly, hebben gebruikt sinds 25 mei 2018. Aanmelden is gratis.
Meer nieuws
Nieuws|30 juli 2024
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Nieuw & interessant
- 13 aug.
Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’. - Nieuws | 30 jul.
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Op 30 juli 2024 heeft Stichting Take Back Your Privacy – ondersteund door de Consumentenbond – bij het Gerechtshof Amsterdam toegelicht waarom zij hoger beroep heeft ingesteld in de TikTok-zaak. - 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).