Nieuw kabinet moet werk maken van privacywet
Peter Kulche Expert online privacyGepubliceerd op:19 mei 2021
In de 3 jaar dat de AVG van kracht is, deed de Consumentenbond veel onderzoek naar de mate waarin bedrijven de wet naleven. En de resultaten logen er niet om. Onder andere Facebook, Google en TikTok bleken de privacyregels aan hun laars te lappen. Net als veel websites:
- Cookie-onderzoek (2018)
- Datingonderzoek (2019)
- Onderzoek naar sites over geloof, ziekte en geaardheid (2019)
En sommige apps, waaronder Grindr en Tinder, verhandelden illegaal gevoelige informatie van hun gebruikers.
Bij maar liefst 66 van de 89 online diensten die de Consumentenbond aan de Privacymeter onderwierp, bleek iets mis. Slechts de helft van die bedrijven voerde verbeteringen door na kritiek van de Consumentenbond.
Handhaving
Hoewel veel bedrijven de wet overtreden, blijft handhaving uit. En dat is de Consumentenbond een doorn in het oog. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De wet geeft de toezichthouder de mogelijkheid om hoge boetes met een afschrikwekkende werking op te leggen, maar die maakt daar nauwelijks gebruik van.'
'De Autoriteit Persoonsgegevens deelde slechts een handvol boetes uit. En we wachten nog steeds op een uitspraak over Google, waarover we al in 2018 een klacht indienden. Dat moet echt anders. De AP moet veel meer slagkracht krijgen. Dus moet het nieuwe kabinet moet aan de bak. Met geld en een duidelijke opdracht.’
Kinderen
Ook wil de Consumentenbond dat de AVG aangescherpt wordt, om de privacy van kinderen beter te beschermen. De wet schrijft voor dat platforms ‘specifieke bescherming’ moeten bieden aan kinderen, maar laat grotendeels in het midden hoe ze dat precies moeten doen.
Molenaar: ‘Veel platforms verdienen nu geld met marketingprofielen van kinderen en gericht adverteren. Daar moet een einde aan komen.’
Lees ook:
Meer nieuws
Nieuws|30 juli 2024
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Nieuw & interessant
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.Cookies weigeren vaak te lastig
Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).