Privacyonderzoekers kritisch over fitnessbandjes
Peter Kulche Expert ElektronicaGepubliceerd op:2 november 2016
'Motiveer jezelf om meer te bewegen met Fitbit Charge HR activity tracker met hartslagmeter, door dagelijkse activiteit te monitoren, zoals het aantal genomen stappen, afgelegde afstand, verbrande calorieën, aantal beklommen trappen en het aantal actieve minuten.' Een wervende tekst voor de Fitbit Charge HR (op Bol.com). Vergelijkbare productbeschrijvingen vind je bij andere activity trackers. De hippe polsbandjes vol elektronica zijn populair: ze monitoren je (wandel)prestaties, je hartslag en zelfs je slaap. Deze uitgebreide statistieken kun je door een draadloze verbinding op je smartphone bekijken met een app.
Persoonlijke data
De vraag is: hoe persoonlijk zijn deze statistieken? Kunnen andere bedrijven meekijken? Zo ja: welke bedrijven zijn dat? Helaas kom je dat als koper van deze polsbandjes niet te weten, meldt de Noorse consumentenbond Forbrukerradet. De fabrikanten van fitnessbandjes hebben erg vage en weinig concrete privacyverklaringen die commercieel misbruik van data niet uitsluiten.
Onderzochte activity trackers
De Noren onderzochten 4 activity trackers. Deze sportarmbandjes zijn ook in Nederland te koop:
- Fitbit Charge HR
- Garmin VivoSmart HR
- Mio Fuse
- Jawbone UP3
Privacyverklaringen
De privacyverklaringen bij de polsbandjes en de bijbehorende apps moeten goed duidelijk maken aan de gebruiker met welke gegevensverwerking hij instemt vóór hij het apparaatje in gebruik neemt. Helaas is dat op verschillende onderdelen bij alle 4 niet het geval:
- Geen van de producenten legt goed uit met wie ze de persoonlijke data delen.
- Geen van de producenten vertelt hoe lang ze de gegevens bewaren.
- Alle polsbandjes verzamelen meer gegevens dan nodig is voor de toepassing.
- Geen van de producenten vertelt wanneer de privacyverklaring (de omgang met gegevens) wordt aangepast.
Privacywaakhond
De Noorse consumentenbond Forbrukerradet heeft zijn bevindingen inmiddels aan de Noorse privacywaakhond overgedragen en vraagt om actie richting de betrokken bedrijven.
Binnenkort kun je op onze website keuzeadvies vinden over Activity trackers.
Meer nieuws
Nieuws|30 juli 2024
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Nieuw & interessant
- 13 aug.
Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’. - Nieuws | 30 jul.
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Op 30 juli 2024 heeft Stichting Take Back Your Privacy – ondersteund door de Consumentenbond – bij het Gerechtshof Amsterdam toegelicht waarom zij hoger beroep heeft ingesteld in de TikTok-zaak. - 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).