Consumentenbond waarschuwt voor corona-oplichters
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:18 maart 2020
De afgelopen tijd ontvingen consumenten verschillende soorten nepmails. Bijvoorbeeld uit naam van het RIVM. In de bijlage zou belangrijke informatie staan over het coronavirus. Bij het openen van de mail raakt de computer besmet met malware, zoals ransomware.
Ook in sommige apps voor Androidtelefoons zit ransomware. Bijvoorbeeld in een app die alleen buiten de Play Store te downloaden is. Daarmee zou de verspreiding van corona live te volgen zijn. In werkelijkheid vergrendelt de app telefoons met lockscreen-ransomware.
Criminelen spelen in op actualiteit
Ook op andere manieren spelen criminelen slinks in op de actualiteit. Zo sturen ze e-mails en sms’jes uit naam van banken. In deze berichten vragen ze de ontvanger bankgegevens in te vullen op een nepsite. Zogenaamd omdat klanten dan een antibacteriële betaalpas krijgen of omdat hun rekening in quarantaine is geplaatst.
Of ze richten zich met specifieke phishingmails op mensen die thuiswerken. Via deze e-mails - zogenaamd van de directie - proberen ze toegang te krijgen tot bedrijfsnetwerken. In de mails staat vaak een link naar een nagemaakte Microsoft- of Outlook-website.
Nepwebshops
Andere criminelen proberen mensen op te lichten door via malafide webshops mondkapjes en/of handgel te verkopen. Ook via Marktplaats.nl boden verkopers mondkapjes aan. Marktplaats verwijderde de advertenties na een oproep van de autoriteiten om deze middelen alleen aan zorginstellingen ter beschikking te stellen.
De Consumentenbond adviseert consumenten om niet in te gaan op e-mails over corona die afkomstig lijken van het RIVM of een andere autoriteit. Consumenten die informatie zoeken over het coronavirus kunnen het beste zelf naar de RIVM-site gaan.
De Consumentenbond geeft ook informatie en tips over ransomware, nep-apps, phishing, en malafide webshops.
Meer nieuws
Nieuws|30 juli 2024
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Nieuw & interessant
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.Cookies weigeren vaak te lastig
Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).