Commerciële DNA-tests: overdreven claims en slechte privacy
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:31 maart 2020
Van de 8 tests die de onderzoekers bekeken, doen alleen de vaderschapstests van DDC-Diagnostics en Consanguinitas wat ze beloven. Deze tests gebruiken een wetenschappelijk verantwoord aantal DNA-overeenkomsten om vast te stellen of iemand de vader is van een kind.
Langer leven
De andere tests vertellen gebruikers over hun afkomst, of brengen hen in contact met verre familieleden via DNA-matching. Vier van de tests melden ook het risico op aandoeningen. Daarbij doen de aanbieders grote beloftes. Bijvoorbeeld dat ze hun klanten sterker maken, persoonlijk bewegingsadvies , een langer leven door meer kennis over genen of gepersonaliseerde gezondheidsrapporten. Die beloftes maken ze niet, of slechts voor een deel waar. De testresultaten blijken niet verder te gaan dan een inschatting van de kans op enkele veel voorkomende ziektes als alzheimer en diabetes. En die kans is ook nog eens gebaseerd op een klein deel van het DNA. Het bijbehorende advies gaat niet verder dan wat algemene tips, waarbij belangrijke duiding van een arts ontbreekt.
Privacy
De onderzoekers onderwierpen de test ook aan de Privacymeter van de Consumentenbond. En ook op dat vlak bleek nogal wat mis. iGene zegt bijvoorbeeld DNA-profielen anoniem met derden te delen. Maar DNA is uniek en dus nooit anoniem. En FamilyTreeDNA deelt het DNA van klanten standaard met opsporingsinstanties. Ook plaatsten alle websites van de aanbieders advertentiecookies zonder hiervoor (duidelijke) toestemming te vragen aan de bezoeker.
Terughoudend
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, raadt consumenten aan om terughoudend te zijn met het gebruik van commerciële DNA-tests. ‘Voor je gezondheid heb je niets aan zo’n test. Het kan zinvol zijn als je zekerheid wilt over je verwantschap, maar realiseer je wel dat je DNA afstaat. Iets persoonlijkers is er niet. We vinden de handel in persoonsgegevens al te ver gaan, de handel in DNA is nóg een stap verder. En ook hier zien we dat bedrijven zich niet aan de privacyregels houden.’
De Consumentenbond heeft de uitkomsten van het onderzoek onder de aandacht gebracht bij de Autoriteit Persoonsgegevens en bij de verschillende aanbieders. iGene belooft voortaan vooraf toestemming te vragen voor het delen van DNA-profielen. En de website van het bedrijf vraagt inmiddels op de juiste manier om toestemming voordat er cookies worden geplaatst.
Lees ook:
- DNA-gezondheidstests dubieus
- DNA-tests slordig met privacy
- Het gratis artikel uit de Gezondgids: 'Iedereen kent straks zijn DNA’ (pdf)
Meer nieuws
Nieuws|30 juli 2024
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Nieuw & interessant
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.Cookies weigeren vaak te lastig
Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).