Bank verstrekt gegevens oplichter
Gepubliceerd op:15 februari 2021
Oplichter opsporen
De beleidswijziging van de banken komt voort uit afspraken die demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid eind 2020 maakte met banken. Oplichters moeten zo beter zijn op te sporen. Voorheen stonden consumenten namelijk vaak machteloos als zij slachtoffer werden van internetoplichting.
Ingangsdatum
Formeel zijn de nieuwe regels per 4 januari ingegaan, maar de banken hadden iets meer tijd nodig om hun systemen aan te passen. Volgens Berend Jan Beugel van De Betaalvereniging zijn de meeste banken inmiddels klaar om NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) te verstrekken. Eind februari geldt dat voor alle banken.
Aangifte doen
De procedure is dat je eerst aangifte bij de politie doet. Die moet vaststellen dat er sprake is van internetoplichting. Vervolgens gaat de bank zelf de oplichter benaderen om het geld terug te storten. Gebeurt dat laatste niet binnen 21 dagen, dan verstrekt de bank op verzoek van het slachtoffer de NAW-gegevens. Die kan dan met die gegevens een civiele procedure beginnen.
Het is mogelijk om de NAW-gegevens met terugwerkende kracht van 13 maanden op te vragen. Er zijn ook nog een aantal andere voorwaarden waar je aan moet voldoen om de gegevens te krijgen.
Fraudecijfers
Het aantal slachtoffers van internetoplichting is het afgelopen jaar flink toegenomen. Afgelopen jaar werd voor meer dan €41 miljoen aan schade gemeld als gevolg van onlinefraude, aldus de Fraudehelpdesk. Het jaar daarvoor was dat nog ruim €26 miljoen.