icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Duurzaamheid bij supermarkten

Supermarkten spelen een belangrijke rol bij het stimuleren van duurzamer eten en drinken. Bijvoorbeeld door hun winkelindeling en door biologische producten actief te promoten. Wij onderzochten in hoeverre zij dit ook doen.
ingrid zuurmond 2

Ingrid Zuurmond   Expert Geld & VerzekeringGepubliceerd op:24 mei 2022

Duurzaamheid_supermarkten

Weinig bio in de aanbieding

Supermarkten promoten biologische voeding maar weinig. Dat blijkt uit ons onderzoek. We berekenden het gemiddelde percentage van promoties van biologische producten per week. We keken daarbij alleen naar promoties voor eten en drinken. Bij Lidl was dat percentage het laagst met 0,2%. Dat betekent dat er in 4 weken tijd maar 1 biologisch product in de aanbieding was. Ekoplaza scoort 100%, omdat alle producten biologisch zijn. Daarna komt Plus, met 4,9%.

De winkelindeling kan bij de meeste supermarkten ook een stuk beter. We keken naar de vindbaarheid en herkenbaarheid van vlees-, vis- en zuivelvervangers en biologische producten. Zo markeert Albert Heijn zuivelvervangers per product met een 'vegan'-bordje. Lidl heeft vaak een opvallend, goed herkenbaar apart schap. Die zijn vaak groen omlijnd en met groene trays met 'vegan' erop. De andere supermarkten hebben vaak geen extra aanduiding.

Resultaten per supermarkt

De opvallendste resultaten per supermarkt:

Supermarkten belangrijke rol

Eten en drinken veroorzaakt een groot deel van je ecologische voetafdruk. Door kleine aanpassingen in je voeding kun je die milieu-impact al verkleinen. Het meeste eten en drinken kopen we in supermarkten. Die spelen daarom een belangrijke rol in het stimuleren van duurzaam voedsel.

Stichting Questionmark monitort hoe supermarkten je helpen kiezen voor ‘gezond, duurzaam, diervriendelijk en eerlijk’. Via hun ‘Superlijsten’ laten ze zien welke supermarktketens hierin voor- of achterlopen:

  • Superlijst NL Dierenwelzijn (2021): in hoeverre stimuleren supermarkten de verkoop van diervriendelijkere vlees-, zuivel-, ei- en visproducten? En stimuleren supermarkten het eten van minder dierlijk voedsel?
  • Superlijst NL Groen (2021): in hoeverre stimuleren supermarkten een voedingspatroon dat bijdraagt aan natuurbehoud en een gezond milieu?

Supermarkten hebben afspraken gemaakt over het stimuleren van duurzaam voedsel. Maar daar is, volgens Questionmark, in de praktijk nog weinig van te zien. Ze ondernemen wel allerlei initiatieven. Alleen zijn die vaak te vrijblijvend of richten zich bijvoorbeeld maar op een deel van het probleem. Zo breiden ze hun assortiment vleesvervangers steeds verder uit, maar het vleesaanbod neemt niet af.

Stichting Feedback EU zet zich in voor voedsel dat goed is voor mensen en de de aarde. Uit een rapport van Feedback blijkt ook dat Nederlandse supermarkten te weinig doen om hun klimaatimpact te verlagen. Zo heeft geen enkele supermarkt een plan om de vlees- en zuivelverkoop te verminderen.

Ons onderzoek

Supermarkten kunnen duurzamere keuzes onder meer stimuleren door die aantrekkelijk, makkelijk vindbaar en herkenbaar te maken. Daarom onderzochten wij:

  • De winkelindeling: de plaatsing en herkenbaarheid van vlees, vis- en zuivelvervangers.
  • De winkelindeling: de plaatsing en herkenbaarheid van 3 biologische productgroepen (groente en fruit, houdbaar broodbeleg, koffie en thee).
  • De promotie van biologische producten in de reclamefolders.

We onderzochten de 6 grootste reguliere supermarktketens en de grootste biologische supermarktketen:

  1. Albert Heijn
  2. Aldi
  3. Dirk
  4. Ekoplaza
  5. Jumbo
  6. Lidl
  7. Plus

Onze mysteryonderzoekers bezochten van elke keten 20 filialen, verspreid over Nederland, in februari en maart 2022. Ze bekeken de plaatsing en herkenbaarheid van vlees-, vis- en zuivelvervangers. Ook bekeken ze 3 biologische productgroepen (houdbaar broodbeleg, groente en fruit, koffie en thee).

Verder scanden we 4 weken (januari en februari 2022) lang de digitale supermarktfolders op ‘bio’ en ‘biologisch’. We telden per week het aantal promoties van biologisch eten en drinken vergeleken met het totaal aantal voedingspromoties.

Populaire artikelen

  • klimaatneutrale boodschappen

    Klimaatneutraal bestaat niet

    Een klimaatneutrale banaan of CO₂-neutrale koffie bestaat niet. Elk voedingsmiddel heeft impact op het klimaat. Toch zie je dit soort claims op producten in de supermarkt en in reclames. Hoe zit dat?
  • Duurzamer eten bestrijdingsmiddelen

    Duurzame voeding voor iedereen

    Voedsel heeft een enorme impact op het milieu. Ongeveer eenderde van de uitstoot aan broeikasgassen en van de milieubelasting komt voor rekening van ons eten en drinken. Wij roepen daarom de overheid en fabrikanten op om het voedselsysteem te verduurzamen.
  • Microplastics algemeen

    Verpakkingsafval verminderen

    De verpakking houdt voedsel vers en goed. Maar pakjes en zakjes betekenen ook afval. Hoe maak je een duurzamere keuze? Wij geven je tips.

Duurzamere keuze

Duurzame opties beschikbaar en betaalbaar voor iedereen, dat vinden wij wel zo eerlijk. In onze testen en adviezen vind je daarom steeds meer informatie  over duurzaamheid.

Duurzaam-eten-voedsel-1200x800px