Ondernemers geven bank dikke onvoldoende
Rien Meijer Expert Geld & VerzekeringGepubliceerd op:11 december 2014
Magazine Het Ondernemersbelang vroeg circa 100.000 lezers onder meer naar hun oordeel over de contactpersonen bij de bank, de communicatie van hun bank, de transparantie van het proces rondom het toekennen van hun kredietaanvraag én de hoogte en voorwaarden van de financiering.
Alleen ING (net) voldoende
Van de beoordeelde banken scoort Rabobank op 3 van de 4 genoemde criteria met voorsprong het slechtst. ABN Amro doet het een fractie beter, maar nog altijd ver onder de maat. ING brengt het er met een gemiddelde van 5,5 nog het best van af.
ABN Amro | ING | Rabobank | |
Contactpersoon | 5,7 | 6,3 | 5,3 |
Communicatie | 4,7 | 5,4 | 4,6 |
Transparantie | 4,4 | 4,8 | 4,2 |
Voorwaarden financiering | 4,3 | 5,5 | 4,5 |
Gem. oordeel mkb'ers | 4,8 | 5,5 | 4,7 |
Resultaat Bankenmonitor | 6,9 | 7,1 | 6,9 |
Bron: Het Ondernemersbelang, december 2014
Volgens onderzoeker Ron van Bergen moet zoveel ontevredenheid de banken zorgen baren. ‘Juist omdat het oordeel ook komt van ondernemingen met een gezonde balans. Dat zijn toch klanten die je als bank graag hebt.’ Opvallend is ook ondernemers die van hun bank een krediet ontvingen nauwelijks tevredener zijn dan collega’s wiens aanvraag werd geweigerd.
Particuliere klanten
Ondernemers tonen zich hoe dan ook een stuk kritischer over hun bank dan particuliere klanten. In de jaarlijkse bankenmonitor van de Consumentenbond kreeg deze maand geen enkele bank een onvoldoende van zijn klanten. Wel is het percentage mensen dat een onvoldoende geeft bij de ene bank beduidend groter dan bij de andere. De ASN Bank en Triodos Bank krijgen van bijna niemand een onvoldoende. Bij ABN Amro en Rabobank is het percentage onvoldoendes het hoogst: 12%.
Bekijk ook de bankenmonitor van de Consumentenbond.