Bankpas kwijt of gestolen?
Ingrid Zuurmond Expert betaalrekeningenBijgewerkt op:1 juli 2024
Zo snel mogelijk blokkeren
Ben je je bankpas kwijt? Pasjesdieven kunnen een bankrekening snel leegroven. Meld je gestolen of kwijtgeraakte bankpas daarom zo snel mogelijk aan je bank.
Blokkeer je pas telefonisch, via de mobiel bankieren app of internetbankieren. Tot het moment van het melden ben je namelijk verantwoordelijk voor eventueel misbruik van je pas.
Telefoonnummers voor het melden van verlies of diefstal en blokkering van je pas per bank:
Bankpas blokkeren vanuit Nederland | |
ABN AMRO | via chat, het scannen van een QR-code of bellen vanuit de mobiel bankieren app. Algemeen telefoonnummer 0900 0024, buiten kantooruren 088- 226 26 30 |
ASN Bank | 070 - 356 93 35 |
ING | 020 - 228 88 00 |
Rabobank | 088 - 722 66 00 |
RegioBank | 030 - 219 68 70 |
SNS | 030 - 633 30 02 |
Triodos Bank | 030 - 693 65 75 |
Overige banken | 0800 - 03 13 (Bankpassen Meldcentrale) |
Bankpas blokkeren vanuit het buitenland | |
ABN AMRO | +31 10 241 17 20 |
ING | +31 20 228 88 00 |
Rabobank | +31 88 722 66 00 |
Overige banken | +31 88 385 53 72 (Bankpassen Meldcentrale) |
De nummers zijn vaak 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Het is handig om dergelijke nummers in je mobiele telefoon op te slaan. Doe in geval van diefstal, verlies en fraude ook altijd aangifte bij de politie.
Tip: bij de meeste banken kun je je betaalpas ook weer deblokkeren via de mobiel bankieren-app en internetbankieren.
Geld opnemen zonder pas
In Nederland kunnen klanten van ING, Rabobank en SNS met een identiteitsbewijs geld opnemen bij een filiaal van je bank.
Noodgeld
In het buitenland bieden de meeste banken in dat geval de mogelijkheid om noodgeld op te nemen. Het is altijd handig om in het buitenland 2 betaalpassen mee te nemen. Berg deze apart op, bijvoorbeeld een bankpas en een creditcard.
Eigen risico pasmisbruik
Sinds de invoering van PSD2 geldt er geen eigen risico meer bij een gestolen of verloren pas. De bank vergoedt dus de schade als je je aan de veiligheidsregels hebt gehouden.
Contactloos betalen
Met contactloos betalen kan iemand die je pas in handen heeft tot maximaal €100 betalen zonder pincode. In dat geval brengen banken ook geen eigen risico in rekening en krijg je de schade vergoed. Voor contactloze betalingen die met pincode zijn gedaan, gelden dezelfde regels als bij ‘gewone’ diefstal van een pas.
Nieuwe betaalpas
Als je je betaalpas blokkeert, kun je meteen een nieuwe bankpas aanvragen. Dit kan via de mobiel bankieren-app, internetbankieren en/of telefonisch. Bij sommige banken zijn er kosten verbonden aan een nieuwe pas.
Kosten nieuwe betaalpas bij verlies of diefstal
Bank | Kosten |
ABN AMRO | €5,00 |
ASN Bank | €4,50 |
Bunq | €9,99 (1 pas per jaar gratis) |
ING | €4,50 |
Knab | Gratis |
Rabobank | €4,95 |
RegioBank | €4,50 |
SNS | €4,50 |
Triodos Bank | €6 |
Peildatum: 1 juli 2024
Limieten pinnen en betalen
Geld- en betaalautomaten hebben standaardlimieten per dag of per week. Voor betaalautomaten in winkels zijn de limieten hoger dan voor geldautomaten om geld op te nemen. Deze maximumbedragen kun je bij alle banken verlagen. Zo beperk je schade bij pasmisbruik.
Nieuwste artikelen
- Artikel|Review: gratis rekening Revolut