Waarschuwing: universele Isofix-adapters zijn onveilig

Andre van Zwet Expert autostoeltjesGepubliceerd op:3 maart 2025

Autostoeltjes schiet los
Het Kraftfahrt-Bundesamt, de Duitse variant van de Nederlandse RDW, waarschuwt voor deze universele Isofix-adapters (in het Duits). Autostoeltjes die zijn vastgezet met universele Isofix-adapters kunnen bij een botsing volledig los raken. Ze vormen daarom een groot veiligheidsrisico voor je kind.
Universele Isofix-adapters zijn onveilig
Veel auto's hebben een Isofix-systeem waarmee je een autostoeltje veiliger en makkelijker in de auto vastmaakt. Maar oudere auto's hebben dit vaak niet. Daarom bieden sommige webshops universele Isofix-adapters aan. Helaas zijn deze adapters dus niet veilig.
Ons advies: gebruik originele accessoires
Gebruik altijd originele accessoires en geen universele Isofix-adapters. Heb je geen Isofix in je auto, gebruik dan een autostoeltje dat je met de autogordel vastzet.
Bekijk en vergelijk:
Autostoeltjes met gordelbevestiging
Originele producten voldoen aan strenge regels
Autostoeltjes moeten voldoen aan strenge regels voor ze verkocht mogen worden. En de Isofix-adapters die standaard in auto’s zitten ook. Ze worden uitgebreid getest en gekeurd. Je kunt autostoeltjes en de bevestiging daarom niet zomaar zelf aanpassen. Doe je dat wel, dan voldoet het geheel misschien niet meer aan de veiligheidseisen. Wil je accessoires gebruiken? Kies dan voor originele accessoires van de fabrikant van het autostoeltje.
Reactie van aanbieders
Na de waarschuwing van het Kraftfahrt-Bundesamt hebben we contact opgenomen met Bol.com en Amazon.nl. Beide platformen verkopen de Isofix-adapters. Bol.com verwijderde alle universele Isofix-adapters van de website. Amazon verwijderde alleen de door ons gemelde Isofix-adapters, maar verkoopt nog wel andere versies.
Daarnaast meldt Bol.com dat zij klanten die dit product in de afgelopen 6 maanden hebben gekocht, actief informeren over de mogelijkheid om het terug te sturen. Amazon.nl laat weten dat klanten met zorgen over een aangekocht item zelf contact moeten opnemen met de klantenservice. We hebben Amazon gevraagd waarom zij consumenten niet proactief benaderen, in lijn met de Digital Services Act (DSA).