Hoe wij autostoeltjes testen
Andre van Zwet Expert autostoeltjesBijgewerkt op:6 november 2023
Testoordeel
Drie onderdelen vormen samen het Testoordeel:
- Veiligheid (50%)
- Gebruiksgemak (40%)
- Ergonomie (10%)
Ook controleren we het zitje op schadelijke stoffen.
Testpoppen
We gebruiken testpoppen (dummy’s) met sensoren om de autostoeltjes te testen. Die meten de invloed van een botsing. Daardoor weten we hoe goed de zitjes beschermen.
Bekijk welke autostoeltjes als Beste uit de Test komen. Of vergelijk alle autostoeltjes.
Bescherming bij een frontale botsing en van opzij
We testen de autostoeltjes op bescherming van een kind bij een botsing van voren (frontale botsing) en een botsing van opzij. Voor de frontale botsing plaatsen we de autostoeltjes met daarin testpoppen in de carrosserie van een Volkswagen Polo (voorheen Golf VII). Deze staat op een testslede.
Realistische situaties
We zetten ze vast met de autogordel of de Isofix-bevestigingspunten. Door in een autocarrosserie te testen, is het bijna een echte situatie. In de frontale botsing wordt een Euro NCAP crashtest met 64 km per uur nagedaan. Niet alleen volwassen inzittenden, maar ook een kind in een kinderzitje moet zo’n botsing aan kunnen.
In de botsing van opzij wordt gedaan alsof een auto binnendringt. Dat geeft een realistisch beeld van een botsing. De nieuwe norm R129 gebruikt ook een binnendringende deur, maar onze testopzet verschilt. Onder andere door een hogere botssnelheid van 27 km per uur.
In beide testen gebruiken we de nieuwste generatie testpoppen. Hiermee meten we ook botskrachten in de buikstreek.
Strafpunten
Het Testoordeel is gebaseerd op een gemiddelde van scores. Maar als een autostoeltje op bepaalde belangrijke veiligheidspunten onvoldoende scoort, telt dat extra zwaar mee. Bijvoorbeeld wanneer een stoeltje prima beschermt bij een frontale botsing, maar nauwelijks beschermt bij een botsing van opzij. Het autostoeltje kan dan een dikke onvoldoende krijgen, terwijl hij gemiddeld genomen hoog scoort.
Veiligheid van het ontwerp
We beoordelen de veiligheid van het ontwerp van het stoeltje. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar de:
- Gordelloop.
- Stabiliteit op de autostoel of -bank.
- Ondersteuning van het kinderhoofdje.
Meer dan de wet voorschrijft
Onze dynamische test van autostoeltjes wijkt af van de wettelijke eisen. Zo wordt onze test bij een frontale botsing in een meer natuurlijke testopstelling uitgevoerd. En met een hogere snelheid.
Ook de botsing van opzij doen we met een hogere botssnelheid. Deze werkwijze is opgenomen in de wettelijke test voor i-Size-zitjes.
Door zwaarder te testen, laten we zien welke autostoeltjes meer bieden dan het wettelijk minimum. In principe voldoet ieder zitje op de Nederlandse markt aan dat wettelijk minimum.
Goed gebruik
Voor een goede bescherming is het belangrijk dat autostoeltjes op de juiste manier worden bevestigd. En natuurlijk goed worden gebruikt. In de test zetten we de autostoeltjes volgens de handleiding vast in de auto.
Het is belangrijk dat de gordels op de juiste manier om het zitje worden vastgemaakt. Ook moet het harnasje goed zijn afgesteld waarmee het kind wordt vastgezet in het stoeltje.
Kans op onjuist gebruik
Speling in de gordels kan zorgen voor minder bescherming. Dat geldt zowel voor de autogordels als voor het gordeltje waarmee het kind vastzit. In de test kijken we hoe groot de kans is dat de zitjes niet juist vastgezet en/of gebruikt worden. Dit nemen we mee in het testoordeel.
Aanpassen zitje aan kinderen van verschillende lengten
Bij de botsproeven maken we gebruik van dummy's. We gebruiken echte kinderen om te beoordelen hoe prettig de zitjes zijn. We beoordelen hoe goed we de zitjes kunnen aanpassen aan kinderen van verschillende lengten.
Installeren in verschillende auto's
We installeren de zitjes in verschillende auto's. Zo zien we hoe goed de zitjes passen in veelgebruikte auto's.
Schadelijke stoffen
We meten of de kinderzitjes schadelijke stoffen bevatten. En hoeveel. Dat geldt vooral voor de bekleding. Het zitje scoort lager als de waarden te hoog zijn.
Regels verbeteren
Wij zetten ons in voor het verbeteren van de regels rondom autostoeltjes. Dit doen we samen met andere consumentenorganisaties van de EU. Dit leidde in 2013 tot de nieuwe i-Size-norm.
Nieuwe i-Size-norm
Belangrijke aandachtspunten daarin zijn:
- Duidelijker indeling op basis van de lengte van een kind in plaats van gewicht. Net als bij kledingmaten.
- Promotie van achteruitkijkende zitjes voor peuters vanaf 9 maanden tot 4 jaar.
- Toevoeging van een botsing van opzij aan het wettelijk eisenpakket.
- Aandacht voor overgewicht van kinderen in relatie tot autostoeltjes.
Vergelijk de autostoeltjes en kies de beste.
Test autostoeltjes
Over onze predicaten
Beste uit de Test
Deze producten hebben de beste kwaliteit.
Beste Koop
Deze producten hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding bij de door ons genoemde richtprijs.
Afrader
Deze producten hebben een slechte kwaliteit.
Lees meer over onze predicaten