icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Beste Koop en Beste uit de Test

Je ziet ze in advertenties, commercials, op websites en posters: de logo's Beste Koop en Beste uit de Test van de Consumentenbond. Bedrijven mogen deze logo's echter niet zómaar gebruiken.

   

Welke predicaten zijn er?

De Consumentenbond geeft 6 verschillende predicaten uit.

  • Beste uit de Test
  • Beste Koop
  • Afrader
  • Laagste Prijs
  • Meest Betrouwbaar
  • Groene Keuze

We kennen al onze predicaten toe aan producten of diensten die de hoogste resultaten behalen in onze vergelijkende testen en analyses .

1. Beste uit de Test
Deze producten hebben de beste kwaliteit. Ze hebben een testoordeel dat weergegeven wordt in een rapportcijfer.  
  BesteTest
2. Beste Koop
Dit zijn producten die een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden bij de door ons genoemde richtprijs.
  BesteKoop
3. Afrader
Dit zijn producten en/of diensten die een slechte kwaliteit bieden en daarom niet aan te bevelen/koopwaardig zijn, ongeacht de prijs. Ze hebben een testoordeel dat weergegeven wordt in een rapportcijfer onder de 3,0
  Afrader
4. Laagste Prijs
Winkels in deze groep hebben gemiddeld de laagste prijzen binnen een bepaalde productcategorie.
  LaagstePrijs
5. Meest betrouwbaar
Dit predicaat wordt toegekend aan producten die het best scoren in onze betrouwbaarheidsonderzoeken.
  Meest betrouwbaar merk
6. Groene Keuze
Producten die goed scoren op het testonderdeel duurzaamheid krijgen dit predicaat. Alleen producten met een goed algemeen prestatieniveau kunnen dit predicaat krijgen.

Voor de Groene Keuze kijken we naar alle relevante, onderling vergelijkbare informatie op het moment van testen. Bij de beoordeling of een product Groene Keuze kan worden, ligt de nadruk op de gevolgen voor het milieu in de gebruiksfase van het product.
Groene Keuze_RGB (002)


Daarnaast kunnen bedrijven gebruikmaken van het vignet Testoordeel. Met het vignet Testoordeel kunnen consumenten makkelijk en snel de testscore van een product aflezen.
 

Meld misbruik

Wij houden zelf toezicht om misbruik van predicaten en ons Consumentenbondlogo tegen te gaan. Met hulp van een online zoekprogramma en in samenwerking met een advocatenkantoor pakken wij misbruik aan. Maar het kan nóg beter. Daarom vragen wij je om samen met ons een oogje in het zeil houden.

Help mee om consumenten te beschermen tegen misleiding, meld misbruik van onze predicaten. Je melding ontvangen wij bij voorkeur mét een bewijs. Dit kan een foto zijn, of een scan van bijvoorbeeld de huis-aan-huis-folder. Mail jouw melding(en) mét bewijsstuk naar: misbruikpredicaten@consumentenbond.nl

Of stuur je melding(en) mét bewijsstuk per post naar:
 
Consumentenbond
Marketing/misbruik predicaten
Antwoordnummer 2259
2502 XB Den Haag

Nadat wij een melding hebben ontvangen, zullen wij onmiddellijk actie ondernemen door het betreffende bedrijf te benaderen.

Colportage

Let op: de Consumentenbond verkoopt nooit aan de deur of telefonisch. Er wordt alleen telefonisch contact opgenomen naar aanleiding van een bestelling en/of e-mail. Gebeurt dit wel, noteer alle gegevens over de persoon en/of dienst die wordt aangeboden en stuur ons een bericht.

Hoelang mogen bedrijven adverteren met de logo's?

De periode waarin een predicaat kan worden gebruikt is (afhankelijk van het soort predicaat) 3 of 6 maanden. Bij sommige predicaten kan deze periode eenmalig worden verlengd.

Youfone_RGBHet vignet Testoordeel

Alleen de hoogst scorende producten en diensten komen in aanmerking voor ons predicaat Beste uit de Test. Producten en diensten met de beste prijs-kwaliteitverhouding krijgen het predicaat Beste Koop.

Soms zijn de verschillen in de top van de lijst klein. Bij de producten en diensten die geen predicaat Beste uit de Test of Beste Koop hebben, is het voor consumenten toch interessant om te zien wat het testoordeel hiervan is. Want ook die producten en diensten kunnen een goed alternatief zijn voor consumenten om mee te nemen in hun oriëntatiefase.

Daarom kunnen bedrijven voor deze producten en diensten ons Testoordeel-vignet gebruiken. Je ziet in 1 oogopslag welk cijfer het betreffende product krijgt en wat het laagste en hoogste cijfer uit de test is. 

Dit vignet kan door bedrijven worden gebruikt, bijvoorbeeld op de website, in winkels en in kranten en folders. De aankoop van producten en diensten is vaak een persoonlijke afweging tussen prijs en kwaliteit. Met ons Testoordeel erbij hebben consumenten een bredere selectie van goed geteste producten om zo tot de voor hen juiste keuze te komen.

 

Lees ook:

Artikelen binnen Website