icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Krediet-claim

Te veel betaald voor doorlopend krediet? Claim compensatie!

Grote banken en andere kredietverstrekkers rekenden jarenlang te hoge rentes aan klanten. Het Klachteninstituut Financiële dienstverlening (Kifid) stak daar een stokje voor. Bij de meeste banken is er een compensatieregeling. Je kunt nog meedoen. 

Wil je weten hoe het precies zit? Lees de veelgestelde vragen.

Al 25.000+ deelnemers
  • Wat is er mis

    ABN AMRO, Rabobank, ING, SNS en andere kredietverstrekkers rekenden jarenlang te veel rente bij doorlopende kredieten. Bijvoorbeeld voor roodstaan. Die rente moest meedalen met de marktrente, maar dat gebeurde niet.

    Onze eisen

    Wij zijn met verschillende banken een schikking overeengekomen voor compensatie. Veel regelingen zijn al in gang gezet. Met andere banken zijn we nog in onderhandeling. Inzet is dat de bank de rente herberekent en de te veel betaalde rente terugbetaalt.

    Wat gaan we doen

    Heb je een krediet van ABN AMRO, Alfam, ICS, ING, Nationale-Nederlanden, Rabobank, Regiobank of SNS? Dan krijg je vanzelf bericht. Had je ergens anders een krediet? Dan kun je je aanmelden. Wij controleren of je recht hebt op compensatie.

    Meld je aan

  •  

     

    'Volgens het Kifid moeten banken die hun klanten te veel rente lieten betalen over consumptieve kredieten ook het rente-op-rente-effect compenseren.'

     

     

Hoe werkt het?

  • meld-je-aan-1200x800px

    1. Meld je aan

    Nog niets gehoord van jouw kredietverstrekker? Meld je aan. Je hoeft hiervoor geen lid te zijn van de Consumentenbond.

     

  • stappen-naar-de-rechter-1200x800px

    2. Onderhandelen

    We onderhandelen met bijna alle kredietverstrekkers over een passende compensatieregeling. Check bij Veelgestelde vragen de status per kredietaanbieder.

  • vergoeding-1200x800px

    3. Je krijgt een vergoeding

    De kredietverstrekker betaalt de door jou te veel betaalde rente terug. Inclusief rente op rente. Van enkele kredietaanbieders ontvangen wij ook een financiële bijdrage. Dit ter dekking van onze kosten. Hier merk jij niets van.

Tijdlijn

13 november 2023

Santander zet klanten ongeoorloofd onder druk

Kredietaanbieder Santander weigert al jaren met ons te praten over compensatie. Onlangs kondigde de Consumentenbond aan gedupeerden te gaan helpen door het indienen van individuele klachten bij het Kifid.

Ineens krijgen klanten nu brieven met een voorstel. Hiermee moet je binnen 2 weken akkoord gaan, want anders vervalt het aanbod en je recht op een vergoeding, aldus Santander. Daarnaast is niet duidelijk waarop de bedragen zijn gebaseerd. Wij vinden dat Santander zijn klanten ongeoorloofd onder druk zet en hebben de AFM gevraagd in te grijpen.

Lees het nieuwsbericht

25 oktober 2023

Oproep aan oud-klanten SNS en Regiobank: Meld je zelf aan!

De Volksbank roept oud-klanten van SNS en Regiobank op zich zelf aan te melden voor 31 december 2023 om in aanmerking te komen voor compensatie. Het gaat om: 

  • Klanten die vóór oktober 2011 een doorlopend krediet hebben geopend en nu geen klant meer zijn.
  • Klanten die een doorlopende roodstand hadden op de betaalrekening en nu geen klant meer zijn.
  • Erfgenamen of curatoren van een oud-klant.

Oud-klanten van Regiobank: meld je aan bij Regiobank
Oud-klanten van SNS: meld je aan bij SNS

27 juni 2023

Compensatie ING vertraagd

ING heeft meer tijd nodig om gedupeerde klanten te compenseren. De vertraging bedraagt enkele maanden. Er is ook goed nieuws. De bank gaat klanten meer inzage geven in de regeling. Vanaf september kunnen klanten met Doorlopend Krediet en/of Continu Limiet in Mijn ING de compensatieberekening bekijken. Ook als de betaling nog moet plaatsvinden. Bekijk alle details van de compensatieregeling van ING.

Wat zeggen anderen over de krediet-claim?

Maarten

Krediet-claim ING

Review sterren test 900x600

‘Consumentenbond stond op een sublieme manier voor mij klaar. Daardoor is de compensatieregeling nog dit jaar voor elkaar gekomen. Als ik weer mailde stonden de experts altijd klaar om mij aan te horen, zodat ik zelf ook kon volhouden om de ING als klant ook te blijven benaderen. Want in deze zaak is communicatie van groot belang.‘

Veelgestelde vragen

Goeie actie? Word lid

Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.

Belangenbehartiging-acties-grey-1200x800px