icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Beeldbuis-claim

Producenten maakten verboden prijsafspraken. Vraag geld terug!

Beeldbuisproducenten maakten tussen 1996 en 2006 verboden prijsafspraken. Duizenden consumenten betaalden hierdoor teveel voor hun televisie of monitor. En Philips is hoofdelijk aansprakelijk volgens de rechter. Samen met Consumentenclaim eisen wij een eerlijke schadevergoeding. Sluit je aan bij onze actie en vraag je geld terug.

Wil je weten hoe het precies zit? Lees de veelgestelde vragen.

Al 10.000+ deelnemers
  • Wat is er mis

    Tussen 1996 en 2006 was er een beeldbuizenkartel actief dat zich schuldig maakte aan verboden prijsafspraken. Beeldbuizen waren in die tijd belangrijk voor de productie van televisies en monitoren. Maar deze werden voor een te hoge prijs verkocht aan fabrikanten. Die berekenden de te hoge prijs weer door aan hun klanten. Hierdoor betaalden duizenden consumenten teveel voor hun kleurentelevisie of computerbeeldscherm.

    Onze eisen

    We willen bereiken dat Philips consumenten compenseert voor de geleden schade. We proberen dit af te dwingen via de rechter, maar ook een schikking is wat ons betreft bespreekbaar.

    Wat gaan we doen

    Heb je tussen 1996 en 2006 een beeldbuistelevisie of computerbeeldscherm gekocht? Wij gaan voor jou het juridisch gevecht aan. We werken hiervoor samen met Consumentenclaim.

    Vraag ook geld terug

  •  

     

     

    Vaststaat dat Philips hoofdelijk aansprakelijk is en onrechtmatig handelde. Wij proberen namens alle gedupeerden de schade te verhalen.

     

     

Hoe werkt het?

Wij strijden tegen grote bedrijven die misbruik maken van hun macht. Als jij de dupe wordt van zo'n bedrijf, heb je recht op schadevergoeding. Maar, in je eentje maak je geen schijn van kans. Wij verenigen gedupeerde consumenten en gaan namens hen het juridisch gevecht aan. Dat doen we samen met massaclaimspecialist ConsumentenClaim.
  • meld-je-aan-1200x800px

    1. Meld je aan

    Meld je gratis en vrijblijvend aan voor de claim. Je hoeft hiervoor geen lid te zijn van de Consumentenbond.

  • stappen-naar-de-rechter-1200x800px

    2. Wij stappen naar de rechter

    We zijn in 2017 een collectieve rechtszaak gestart. De juridische weg is lang en niet zonder hobbels. Maar vaststaat dat Philips hoofdelijk aansprakelijk is voor de schade en onrechtmatig handelde.

  • vergoeding-1200x800px

    3. Je krijgt een vergoeding

    We willen bereiken dat Philips consumenten compenseert voor de geleden schade.

Tijdlijn

17 maart 2025

Nieuwe zitting

Op 17 maart waren we bij het Gerechtshof Den Bosch. Aan de orde was de vraag waarom de Consumentenbond, samen met Stichting Aequitas, volgens ons wel degelijk collectief zou mogen procederen namens de gedupeerden. In oktober 2022 oordeelde de Rechtbank Oost-Brabant dat dat niet zo was. Wij zijn het daar niet mee eens en gingen in hoger beroep. De uitspraak wordt verwacht op 27 mei 2025.

3 februari 2025

Hoger beroep gestart

Het gerechtshof Den Bosch beoordeelt welke juridische onderdelen geschikt zijn voor een collectieve beoordeling. Die geldt voor alle consumenten die zich bij ons hebben aangemeld. Op 17 maart 2025 vindt de mondelinge behandeling plaats. De vragen die zich lenen voor een collectieve uitspraak, beoordeelt de rechter in individuele voorbeeldzaken. De mondelinge behandeling van deze voorbeeldzaken wordt binnenkort ingepland.

15 maart 2023

Start inhoudelijke behandeling

Onze procedure bestaat uit een collectieve vordering en uit 5 individuele zaken. De inhoudelijke behandeling van de individuele zaken start vandaag.

Veelgestelde vragen

Samen sterk

Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.

Belangenbehartiging-acties-grey-1200x800px