Beeldbuis-claim
Producenten maakten verboden prijsafspraken. Vraag geld terug!
Beeldbuisproducenten maakten tussen 1996 en 2006 verboden prijsafspraken. Duizenden consumenten betaalden hierdoor teveel voor hun televisie of monitor. En Philips is hoofdelijk aansprakelijk volgens de rechter. Samen met Consumentenclaim eisen wij een eerlijke schadevergoeding. Sluit je aan bij onze actie en vraag je geld terug.
Wil je weten hoe het precies zit? Lees de veelgestelde vragen.
Wat is er mis
Tussen 1996 en 2006 was er een beeldbuizenkartel actief dat zich schuldig maakte aan verboden prijsafspraken. Beeldbuizen waren in die tijd belangrijk voor de productie van televisies en monitoren. Maar deze werden voor een te hoge prijs verkocht aan fabrikanten. Die berekenden de te hoge prijs weer door aan hun klanten. Hierdoor betaalden duizenden consumenten teveel voor hun kleurentelevisie of computerbeeldscherm.
Onze eisen
We willen bereiken dat Philips consumenten compenseert voor de geleden schade. We proberen dit af te dwingen via de rechter, maar ook een schikking is wat ons betreft bespreekbaar.
Wat gaan we doen
Heb je tussen 1996 en 2006 een beeldbuistelevisie of computerbeeldscherm gekocht? Wij gaan voor jou het juridisch gevecht aan. We werken hiervoor samen met Consumentenclaim.
Vaststaat dat Philips hoofdelijk aansprakelijk is en onrechtmatig handelde. Wij proberen namens alle gedupeerden de schade te verhalen.
Hoe werkt het?
1. Meld je aan
Meld je gratis en vrijblijvend aan voor de claim. Je hoeft hiervoor geen lid te zijn van de Consumentenbond.
2. Wij stappen naar de rechter
We zijn in 2017 een collectieve rechtszaak gestart. De juridische weg is lang en niet zonder hobbels. Maar vaststaat dat Philips hoofdelijk aansprakelijk is voor de schade en onrechtmatig handelde.
3. Je krijgt een vergoeding
We willen bereiken dat Philips consumenten compenseert voor de geleden schade.
Tijdlijn
15 maart 2023Start inhoudelijke behandeling
Onze procedure bestaat uit een collectieve vordering en uit 5 individuele zaken. De inhoudelijke behandeling van de individuele zaken start vandaag.
1 februari 2023Tussenvonnis definitief
De rechter heeft bevestigd dat de Consumentenbond niet mag procederen namens alle gedupeerden. We gaan in hoger beroep tegen deze uitspraak.
De rechter oordeelde ook dat de collectieve procedure wordt afgesplitst van de individuele zaken. Dat heeft als voordeel dat de inhoudelijke behandeling geen vertraging oploopt.
25 oktober 2022Opmerkelijk tussenvonnis
Een opmerkelijk tussenvonnis vorige week van de Rechtbank Oost-Brabant. De rechter oordeelde dat de Consumentenbond niet mag optreden namens alle gedupeerden. Dat is een tegenvaller! Een vijftal particuliere mede-eisers kan wel door procederen.
Ook bevestigde de rechtbank opnieuw dat Philips onrechtmatig handelde. We zullen ons beraden op de gevolgen van de uitspraak. De zaak wordt inhoudelijk voortgezet op 2 november 2022.
Veelgestelde vragen
Wat is een beeldbuis?
Kom ik in aanmerking voor de Beeldbuis-claim?
Wat zijn de kosten om aan de Beeldbuis-claim mee te doen?
Waarom gaat de boete die de kartelleden moeten betalen niet naar de gedupeerden?
Waarom heeft de Europese Commissie de karteldeelnemers een boete opgelegd?
Wat is hoofdelijke aansprakelijkheid?
Ik heb meerdere kleurentelevisies en/of computerbeeldschermen gekocht. Kan ik mij met meerdere producten aanmelden?
Wat gebeurt er nadat ik me heb aangemeld op de website?
Wat is de Consumentenbond Claimservice?
Hoe weet ik of mijn toestel onder jullie claim valt?
Welk bedrag kan ik claimen?
Welke bewijsstukken moet ik aanleveren voor mijn Beeldbuis-claim?
Is het serienummer vereist?
Wat is het verschil tussen de Beeldbuis-claim en de Televisie-claim?
Goeie actie? Word lid
Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.