'Dit kun je niet maken'
Het is nu te lastig en duur om een kapot product te laten repareren. Daardoor is het vaak aantrekkelijker om iets nieuw te kopen. Dat moet anders.
Wat is er mis?
Een product laten repareren is niet aantrekkelijk. Onderdelen zijn duur of niet te krijgen. Instructies zijn lastig te vinden. En het is onduidelijk waar je met een kapot product terecht kunt. Ook zijn fabrikanten niet duidelijk over de levensduur van producten.
Onze eisen
Reparaties moeten sneller, simpeler en goedkoper worden. We willen dat repareren financieel aantrekkelijk wordt. Daarvoor moet de btw op reparatiediensten omlaag en je moet subsidie krijgen als je een producten laat repareren. Ook moeten fabrikanten producten zo ontwerpen dat ze makkelijk te repareren zijn. En verkopers moeten consumenten helpen om reparatie zo eenvoudig mogelijk te maken.
Wat gaan we doen?
We houden in de gaten of fabrikanten en verkopers zich aan de nieuwe Europese richtlijnen voor het recht op reparatie houden. Daarnaast pleiten we voor de invoering van een digitaal productpaspoort bij aankoop van een nieuw product. Daar moet informatie instaan over de te verwachten levensduur, hergebruik van onderdelen en reparatiemogelijkheden.
'Reparaties moeten sneller, simpeler en goedkoper worden.'
Wat kun jij doen?
Was het lastig of duur om een kapot product te laten repareren? Laat het weten via ons Meldpunt Eerlijk.
Tijdlijn
1 september 2024Start landelijk onderzoek repareerbaarheid
Als we kapotte apparaten repareren in plaats van vervangen, dan zorgt dat voor minder grondstoffenverbruik, minder CO2-uitstoot en minder afval.
Maar helaas is repareren nu te duur en te lastig.
De Consumentenbond gaat nu in het samenwerkingsverband 'Fixophobia Consortium' onderzoeken hoe dat komt. Aan het onderzoek doen onder andere universiteiten, elektronicafabrikanten, reparateurs en de overheid mee. Het doel is om tot oplossingen en een betere samenwerking te komen. Het onderzoek duurt ongeveer 4 jaar.
1 juli 2024EU: consument heeft recht op reparatie
De Europese Unie heeft de richtlijnen voor het recht op reparatie goedgekeurd. EU-landen moeten dit recht binnen 2 jaar in nationale wetten opnemen.
Volgens de nieuwe richtlijnen moeten fabrikanten Europese consumenten beter ondersteunen in het aanvragen en uitvoeren van reparaties.
Fabrikanten moeten ook na de wettelijke garantieperiode tegen een redelijke prijs en binnen een redelijke termijn reparatieservices en reserveonderdelen aanbieden.
Daarnaast mogen fabrikanten de reparatie van producten niet verhinderen. Bijvoorbeeld met contractuele clausules of specifieke hard- en software. En ze mogen niet verhinderen dat onafhankelijke reparateurs tweedehandse of 3d-geprinte reserveonderdelen gebruiken.
6 juni 2024Artikel Consumentengids: reserveonderdelen lastig verkrijgbaar
Een defect onderdeel van je verder goed werkende wasmachine of stofzuiger is soms maar lastig te vinden.
5 mei 2024Nieuwe regels voor ecodesign aangenomen
Het Europese parlement heeft nieuwe regels voor ecodesign aangenomen in de 'verordening ecologisch ontwerp voor duurzame producten' (ESPR). Bij ecodesign wordt al bij het ontwikkelen en ontwerpen van producten rekening gehouden met het verminderen van de milieu-impact.
In de ESPR staan onder andere afspraken voor het verbeteren van duurzaamheid, repareerbaarheid en recycleerbaarheid van productgroepen. En voor het makkelijker maken van onderhoud.
Fabrikanten en overheden krijgen 18 maanden de tijd krijgen om zich aan te passen aan de nieuwe regels.
Lees meer over ecodesign en duurzame producten
Goeie actie? Word lid
Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.