Krimpflatie: minder inhoud, meer betalen
Bij krimpflatie stopt een fabrikant minder in een verpakking, terwijl de prijs niet daalt. Dat vinden we oneerlijk.
Wat is er mis?
Veel fabrikanten en winkels verkleinen de inhoud van hun product, maar verlagen de prijs niet. Je betaalt dus evenveel (of meer) geld voor minder. Omdat zo'n krimp niet meteen opvalt, vinden we krimpflatie oneerlijk. Dat vinden veel consumenten ook want we krijgen er honderden meldingen over.
Onze eisen
We willen dat fabrikanten en winkels eerlijk zijn over alle aanpassingen. Bevat een verpakking ineens minder inhoud? Dan moet dat op de verpakking staan.
We snappen dat winkels en producenten de prijzen van producten soms wijzigen. Of hun verpakking willen aanpassen. Maar als er meer in een verpakking zit, schreeuwen ze dat wel van de daken. Terwijl krimpflatie heel stilletjes gebeurt. Dat moet anders.
Wat gaan we doen?
We houden fabrikanten in de gaten en publiceren regelmatig voorbeelden van krimpflatie. Zo kun je ervoor kiezen om die producten niet meer te kopen en deze fabrikanten niet meer te steunen. Je kunt voorbeelden van krimpflatie ook melden via Meldpunt Eerlijk. Daarmee proberen we supermarkten, winkels en fabrikanten ervan te overtuigen dat ze eerlijker moeten zijn.
'Krimpflatie is een slimmigheidje om prijsstijgingen te verstoppen'
Tijdlijn
3 december 2024Reclame Code Commissie doet geen uitspraken over krimpflatie
De Reclame Code Commissie heeft onze 3 klachten over krimpflatie afgewezen. In de uitspraak staat dat de commissie niet bevoegd is om te oordelen of krimpflatie oneerlijk of misleidend is.
Onze klachten gingen over:
- Bier van Corona (van 355 ml naar 330 ml).
- Van Melle toffees (van 275 gram naar 225 gram).
- De Ruijter hagelslag (14% grotere verpakking, maar met dezelfde inhoud als daarvoor).
1 augustus 2024Klachtenprocedures gestart bij de Reclame Code Commissie
We hebben 3 voorbeelden van krimpflatie geselecteerd en voorgelegd aan de Reclame Code Commissie. We vroegen de commissie om te oordelen dat het onopvallend verkleinen van de inhoud van een product, misleidend en oneerlijk is.
1 november 2023Nog volop krimpende verpakkingen
Het gebeurt nog steeds heel vaak: kleinere verpakkingen om prijsstijgingen te verdoezelen. In totaal kwamen er al ruim 1300 meldingen over binnen op ons meldpunt 'Eerlijk is eerlijk'.
Lees het hele artikel (pdf)
24 oktober 2023Fabrikanten en supermarkten willen niet waarschuwen voor krimpflatie
De brancheorganisaties van fabrikanten (FNLI) en supermarkten (CBL) zijn niet bereid transparanter te zijn over krimpflatie. Dit hebben zij laten weten na gesprekken met de Consumentenbond. Ook Albert Heijn en Jumbo willen geen statement maken tegen krimpflatie. De Consumentenbond gaat nu enkele gevallen voorleggen aan de rechter.
31 maart 2023Consumentenbond gaat in gesprek met fabrikanten en supermarkten over krimpflatie
Eind maart sprak de Consumentenbond met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over krimpflatie. De toezichthouder roept aanbieders van producten op om transparanter te zijn over wijzigingen die zij doorvoeren. Bijvoorbeeld door expliciet op de verpakking aan te geven dat de inhoud is veranderd. Naar aanleiding hiervan wil de Consumentenbond in gesprek met fabrikanten (FNLI) en supermarkten (CBL).
Goeie actie? Word lid
Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.