icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Krimpflatie: minder inhoud, meer betalen

Bij krimpflatie stopt een fabrikant minder in een verpakking, terwijl de prijs niet daalt. Dat vinden we oneerlijk. 

  • Wat is er mis?

    Veel fabrikanten en winkels verkleinen de inhoud van hun product, maar verlagen de prijs niet. Je betaalt dus evenveel (of meer) geld voor minder. Omdat zo'n krimp niet meteen opvalt, vinden we krimpflatie oneerlijk. Dat vinden veel consumenten ook want we krijgen er honderden meldingen over.

    Onze eisen

    We willen dat fabrikanten en winkels eerlijk zijn over alle aanpassingen. Bevat een verpakking ineens minder inhoud? Dan moet dat op de verpakking staan.

    We snappen dat winkels en producenten de prijzen van producten soms wijzigen. Of hun verpakking willen aanpassen. Maar als er meer in een verpakking zit, schreeuwen ze dat wel van de daken. Terwijl krimpflatie heel stilletjes gebeurt. Dat moet anders.

    Wat gaan we doen?

    We houden fabrikanten in de gaten en publiceren regelmatig voorbeelden van krimpflatie. Zo kun je ervoor kiezen om die producten niet meer te kopen en deze fabrikanten niet meer te steunen. Je kunt voorbeelden van krimpflatie ook melden via Meldpunt Eerlijk. Daarmee proberen we supermarkten, winkels en fabrikanten ervan te overtuigen dat ze eerlijker moeten zijn.

  •  

    'Krimpflatie is een slimmigheidje om prijsstijgingen te verstoppen'

Tijdlijn

28 januari 2025

Krimpflatie gaat maar door

In 2024 is de inhoud van tientallen producten weer kleiner geworden. Ondanks alle kritiek van consumenten en ruim 1800 meldingen op ons Meldpunt Eerlijk. We zetten 22 voorbeelden in de schijnwerpers en vragen iedereen om vooral voorbeelden te bijven sturen.

Bekijk de voorbeelden

3 december 2024

Reclame Code Commissie doet geen uitspraken over krimpflatie

De Reclame Code Commissie heeft onze 3 klachten over krimpflatie afgewezen. In de uitspraak staat dat de commissie niet bevoegd is om te oordelen of krimpflatie oneerlijk of misleidend is.

Onze klachten gingen over:

  • Bier van Corona (van 355 ml naar 330 ml).
  • Van Melle toffees (van 275 gram naar 225 gram).
  • De Ruijter hagelslag (14% grotere verpakking, maar met dezelfde inhoud als daarvoor).

Lees het nieuwsbericht

1 augustus 2024

Klachtenprocedures gestart bij de Reclame Code Commissie

We hebben 3 voorbeelden van krimpflatie geselecteerd en voorgelegd aan de Reclame Code Commissie. We vroegen de commissie om te oordelen dat het onopvallend verkleinen van de inhoud van een product, misleidend en oneerlijk is. 

1 november 2023

Nog volop krimpende verpakkingen

Het gebeurt nog steeds heel vaak: kleinere verpakkingen om prijsstijgingen te verdoezelen. In totaal kwamen er al ruim 1300 meldingen over binnen op ons meldpunt 'Eerlijk is eerlijk'.

Lees het hele artikel (pdf)

24 oktober 2023

Fabrikanten en supermarkten willen niet waarschuwen voor krimpflatie

De brancheorganisaties van fabrikanten (FNLI) en supermarkten (CBL) zijn niet bereid transparanter te zijn over krimpflatie. Dit hebben zij laten weten na gesprekken met de Consumentenbond. Ook Albert Heijn en Jumbo willen geen statement maken tegen krimpflatie. De Consumentenbond gaat nu enkele gevallen voorleggen aan de rechter.

Lees het hele nieuwsbericht

Samen sterk

Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerljke producten, diensten en prijzen.

Belangenbehartiging-acties-grey-1200x800px