icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Kassabonnen supermarkten

Sinds 2020 zien we dat de kassabonnen van supermarkten vol fouten staan. Daardoor betaal je verkeerde prijzen. Het gaat inmiddels al een stuk beter bij de grootste supermarkten. 

  • Wat is er mis?

    Sinds 2020 onderzoeken we de kassabonnen van supermarkten en we zien dat deze vol fouten staan. In 2020, 2021 en 2022 kwamen die vooral voor bij Albert Heijn, Jumbo en Plus. Bij sommige filialen klopte de prijs van 1 op de 4 producten niet. De prijs aan de kassa bleek (veel) hoger te zijn. Je betaalt dus te veel voor je boodschappen. 

    Onze eisen

    We willen dat supermarkten zorgen dat fouten niet meer voorkomen. De prijzen in de winkel moeten kloppen met het bedrag dat je afrekent aan de kassa. En als je een fout ontdekt, moet je het product gratis meekrijgen. Ook willen we dat supermarkten de fouten uit het verleden rechtzetten, bijvoorbeeld door een symbolisch gebaar. 

    Wat gaan we doen?

    Geen van de 3 grote supermarkten is tot nu toe bereid om schade te vergoeden. Terwijl we denken dat er vele miljoenen teveel is betaald voor boodschappen. Ook gaat het bij Albert Heijn nog steeds niet goed. Daarom stappen we naar het Gerechtshof. Albert Heijn is de eerste supermarkt die zich daar moet verantwoorden.

  •  

     

     

     

     

    'De kassabonnen van supermarkten staan vol fouten. Je betaalt dus te veel voor je boodschappen.'

     

Tijdlijn

Opgelost!

Albert Heijn, Jumbo & Plus doneren €1,8 miljoen aan goede doelen

Supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus doneren samen €1,8 miljoen aan goede doelen. Dat is een symbolisch bedrag voor fouten op kassabonnen in het verleden. Dit is het resultaat van gesprekken met de Consumentenbond. Wij selecteerden daarvoor 4 goede doelen. Na allerlei maatregelen van deze supermarkten zijn fouten op kassabonnen zo goed als verleden tijd.

Start actie

AH gedagvaard om fouten kassabon

We hebben Albert Heijn gedagvaard voor jarenlange fouten op kassabonnen. We eisen dat de supermarktketen interne onderzoeken over fouten op kassabonnen met ons delen én consumenten compenseert voor de geleden schade. 

3 juli 2023

Fouten op kassabon bij Jumbo en Plus nagenoeg verdwenen.

Fouten op de kassabon zijn bij Jumbo en Plus grotendeels verleden tijd. Dat is het resultaat van intensieve gesprekken tussen de Consumentenbond en deze supermarkten. We hadden een aantal gesprekken met Albert Heijn. Maar daar rammelen prijzen nog te vaak.

Lees het nieuwsbericht

Samen sterk

Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.

Belangenbehartiging-acties-grey-1200x800px