Tevredenheid over het ziekenhuis
Nieuws
|
Gemiddeld geven patiënten het ziekenhuis een 7,8. Dit blijkt uit een panelonderzoek van de Consumentenbond onder ruim 7000 consumenten. Toch zien zij ook nog veel verbeterpunten.
Sandra Mul Expert Geld & VerzekeringGepubliceerd op:3 augustus 2017
Onvoldoende informatie
- 17% van de patiënten krijgt van de arts in het ziekenhuis vooraf geen informatie over de behandeling of opname.
- Van de patiënten die deze informatie wel kregen, is 22% niet geïnformeerd over de voor- en nadelen van de behandeling en ontving bijna de helft geen informatie over alternatieven.
- Van de panelleden die opgenomen zijn geweest, vond een kwart dat de arts tijdens de opname te weinig informatie over de gezondheidssituatie gaf.
Wachtlijst en beoordeling ziekenhuis
- Voordat er sprake is van een opname voor een geplande operatie, geven 6 op de 10 deelnemers aan dat zij bij een geplande operatie tegen een wachtlijst aanliepen. Een wachttijd van enkele maanden is geen uitzondering.
- Tijdens de opname op een eenpersoonskamer ervaart 90% de privacy als (ruim) voldoende, terwijl dat op een vierpersoonskamer net iets meer dan de helft is.
- De afronding van de ziekenhuisopname verloopt volgens consumenten niet altijd soepel: 1 op de 5 heeft het ontslag uit het ziekenhuis niet als positief ervaren.
- Op de polikliniek zijn spreekuren die uitlopen de grootste ergernis, met uitschieters tot langer dan een uur.
Meer weten?
- Lees het volledige artikel uit de Gezondgids (pdf).
Meer nieuws
Nieuws|15 november 2024
Pleidooi: geen bijbetaling voor consumenten die te lang wachten op GGZNieuws|14 november 2024
Zorgverzekeringen 2025: restitutiepolis verdwijnt