Adreswijziging en post doorsturen
Evelien Mansens Expert verhuizenBijgewerkt op:23 september 2024
Gemeente
Geef je verhuizing altijd door aan je gemeente, ook als je binnen de gemeente verhuist. Verhuis je naar een nieuwe gemeente, meld dit dan bij de nieuwe gemeente. Die gemeente zal je nieuwe adres doorvoeren in de Basisregistratie Personen (BRP). De BRP is de opvolger van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).
Een verhuizing melden kan door bij de gemeente langs te gaan, schriftelijk of digitaal (per e-mail of met DigiD) . Kijk op de website van je (nieuwe) gemeente voor de juiste procedure.
Hoe lang van tevoren
Doe dit 4 weken vóór of uiterlijk 5 dagen na je verhuisdatum. De datum die je op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als verhuisdatum. Geef je wijzigingen wel op tijd door, anders riskeer je een boete van maximaal €325.
Je ontvangt een schriftelijke bevestiging op het nieuwe adres.
De gemeente heeft de volgende gegevens nodig:
- datum van verhuizing;
- persoonsgegevens;
- oude en nieuwe adres;
- telefoonnummer;
- handtekening;
- namen van personen die meeverhuizen;
- geldig legitimatiebewijs van jezelf en alle mensen die meeverhuizen (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument);
- bewijs van het nieuwe adres (huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner).
Let op: Heb je een parkeervergunning of zwembadkaart? Geef dit dan ook door aan de gemeente.
Geen adreswijziging doorgeven
Aan instanties die toegang hebben tot de BRP, hoef je in principe geen adreswijziging door te geven. Dit betreft onder andere:
- Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
- Onderwijsorganisaties
- Pensioenfonds
- Sociale Verzekeringsbank (SVB)
- UWV
- Ziekenhuis
- Zorgverzekeraar
Een volledig overzicht van instanties die je gegevens ontvangen uit de BRP is te vinden op de website van de Rijksoverheid.
Belastingdienst
Ook de Belastingdienst krijgt de nieuwe gegevens door uit de BRP. Alleen in de volgende gevallen moet je binnen 4 weken je adreswijziging doorgeven:
Per bedrijf of instantie verschilt de manier waarop je een adreswijziging moet doorgeven, en hoe lang van te voren. Meestal is 4 tot 6 weken voor de verhuisdatum vroeg genoeg, maar controleer het op de website van belangrijke bedrijven en instanties.
Aan wie geef je de adreswijziging wel door?
Relaties
- Familie, vrienden en kennissen
- Buren
- Werkgever
Nutsbedrijven
Financiële zaken
- Bank
- Verzekeraar
- Financieel dienstverlener
- Notaris
Medische zaken
- Huisarts
- Tandarts
Lidmaatschappen
- Bibliotheek
- Internet- en tv-provider
- Landelijke verenigingen (ANWB, Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis etc.)
- Plaatselijke verenigingen (sport, muziek, tuin)
- Vakbond
Abonnementen
- Krant, weekblad, omroepblad, tijdschrift(en)
- Loterij
Adreswijziging laten regelen
Adreswijzigingen aan instanties kun je ook laten regelen door een bedrijf, zoals PostNL.
Let wel op het volgende:
- Geven ze je adreswijziging door aan alle voor jou belangrijke instanties, zoals de gemeente en bedrijven?
- Wat kost het?
- Verkopen ze jouw adresgegevens? Dit moeten ze vermelden in hun privacy statement of in de algemene voorwaarden.
Post doorsturen
Heb je 4 tot 6 weken voor de verhuizing je adreswijziging aan alle instanties en bekenden doorgegeven, dan kan er weinig misgaan. Maar voor de zekerheid kun je ervoor kiezen om je post een tijdje door te laten sturen naar je nieuwe adres.
Misschien ook interessant voor jou:
Nieuw & interessant
- 1 okt.
Je inboedel opslaan
Ga je verhuizen of verbouwen en heb je tijdelijk ruimtegebrek, dan kun je je spullen tijdelijk elders opslaan. Welke mogelijkheden zijn er? - 27 sep.
Verhuisservice PostNL
Wie verhuist heeft een hoop te regelen. Onder andere adreswijzigingen. Dan is het gemakkelijk als je post nog een tijdje wordt doorgestuurd. Hoe werkt deze service van PostNL en wat kost het? - 15 feb.
Inboedelverzekering bij tijdelijke opslag
Heb je spullen in tijdelijke opslag? Dan zijn er grote verschillen in hoeveel geld je inboedelverzekeraar je bij schade terugbetaalt.