icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Adreswijziging en post doorsturen

Als je gaat verhuizen moet je dat doorgeven aan bekenden en instanties. Hoe gaat dat en wanneer doe je dat? En wat heeft bijvoorbeeld je nieuwe gemeente van jou nodig?  Je kunt ook regelen dat je post wordt doorgestuurd.
evelien mansens

Evelien Mansens   Expert verhuizenBijgewerkt op:23 september 2024

stapeltje post

Gemeente

Geef je verhuizing altijd door aan je gemeente, ook als je binnen de gemeente verhuist. Verhuis je naar een nieuwe gemeente, meld dit dan bij de nieuwe gemeente. Die gemeente zal je nieuwe adres doorvoeren in de Basisregistratie Personen (BRP). De BRP is de opvolger van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). 

Een verhuizing melden kan door bij de gemeente langs te gaan, schriftelijk of digitaal (per e-mail of met DigiD) . Kijk op de website van je (nieuwe) gemeente voor de juiste procedure.

Hoe lang van tevoren

Doe dit 4 weken vóór of uiterlijk 5 dagen na je verhuisdatum. De datum die je op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als verhuisdatum. Geef je wijzigingen wel op tijd door, anders riskeer je een boete van maximaal €325.

Je ontvangt een schriftelijke bevestiging op het nieuwe adres.

De gemeente heeft de volgende gegevens nodig:

  • datum van verhuizing;
  • persoonsgegevens;
  • oude en nieuwe adres;
  • telefoonnummer;
  • handtekening;
  • namen van personen die meeverhuizen;
  • geldig legitimatiebewijs van jezelf en alle mensen die meeverhuizen (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument);
  • bewijs van het nieuwe adres (huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner).

Let op: Heb je een parkeervergunning of zwembadkaart? Geef dit dan ook door aan de gemeente.

Geen adreswijziging doorgeven

Aan instanties die toegang hebben tot de BRP, hoef je in principe geen adreswijziging door te geven. Dit betreft onder andere:

  • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
  • Onderwijsorganisaties
  • Pensioenfonds
  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • UWV
  • Ziekenhuis
  • Zorgverzekeraar

Een volledig overzicht van instanties die je gegevens ontvangen uit de BRP is te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Belastingdienst

Ook de Belastingdienst krijgt de nieuwe gegevens door uit de BRP. Alleen in de volgende gevallen moet je binnen 4 weken je adreswijziging doorgeven:

Per bedrijf of instantie verschilt de manier waarop je een adreswijziging moet doorgeven, en hoe lang van te voren. Meestal is 4 tot 6 weken voor de verhuisdatum vroeg genoeg, maar controleer het op de website van belangrijke bedrijven en instanties.

Aan wie geef je de adreswijziging wel door?

Relaties

  • Familie, vrienden en kennissen
  • Buren
  • Werkgever

Nutsbedrijven

Financiële zaken

  • Bank
  • Verzekeraar
  • Financieel dienstverlener
  • Notaris

Medische zaken

  • Huisarts
  • Tandarts

Lidmaatschappen

  • Bibliotheek
  • Internet- en tv-provider
  • Landelijke verenigingen (ANWB, Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis etc.)
  • Plaatselijke verenigingen (sport, muziek, tuin)
  • Vakbond

Abonnementen

  • Krant, weekblad, omroepblad, tijdschrift(en)
  • Loterij

Adreswijziging laten regelen

Adreswijzigingen aan instanties kun je ook laten regelen door een bedrijf, zoals PostNL.

Let wel op het volgende:

  • Geven ze je adreswijziging door aan alle voor jou belangrijke instanties, zoals de gemeente en bedrijven?
  • Wat kost het?
  • Verkopen ze jouw adresgegevens? Dit moeten ze vermelden in hun privacy statement of in de algemene voorwaarden.

Post doorsturen

Heb je 4 tot 6 weken voor de verhuizing je adreswijziging aan alle instanties en bekenden doorgegeven, dan kan er weinig misgaan. Maar voor de zekerheid kun je ervoor kiezen om je post een tijdje door te laten sturen naar je nieuwe adres. 

Lees onze Eerste indruk van de doorstuurservice van PostNL.

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • opslag-units
    1 okt.

    Je inboedel opslaan

    Ga je verhuizen of verbouwen en heb je tijdelijk ruimtegebrek, dan kun je je spullen tijdelijk elders opslaan. Welke mogelijkheden zijn er?
  • post bezorgen
    27 sep.

    Verhuisservice PostNL

    Wie verhuist heeft een hoop te regelen. Onder andere adreswijzigingen. Dan is het gemakkelijk als je post nog een tijdje wordt doorgestuurd. Hoe werkt deze service van PostNL en wat kost het?
  • Inboedel-opslagbedrijven
    15 feb.

    Inboedelverzekering bij tijdelijke opslag

    Heb je spullen in tijdelijke opslag? Dan zijn er grote verschillen in hoeveel geld je inboedelverzekeraar je bij schade terugbetaalt.