
Evelien Mansens Expert verbouwen & klussenBijgewerkt op:29 november 2024
Vraag aan vrienden of bekenden met wie zij goede ervaringen hebben. Staat er in je straat of buurt een busje van een schilder, behanger of timmerman, dan kun je aanbellen bij degene bij wie hij een klus doet. Vraag naar de ervaringen tot dusver en misschien mag je het geleverde werk ook even bekijken.
Op veel websites staan reviews. Staar je hier niet blind op. Er zijn voorbeelden van klussers die geweldige reviews hadden maar enorm tegenvielen.
Zoek op internet of er geen klachten over een bedrijf zijn.
Studenten bieden zich aan om klusjes te doen via bijvoorbeeld Studentenkarwei.nl.
Er zijn ook websites waar vrijwilligers aanbieden een handje te helpen. Dit kan uitkomst bieden als je een paar simpele klusjes te doen hebt die je zelf niet kunt uitvoeren. Denk aan een kleine schilderklus, lampen ophangen of elektronica aansluiten. Zie ook NLvoorelkaar.
Controleer altijd of de klusser een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Als hij iets kapot maakt, dan is dat gedekt.
ls een bedrijf lid van een branchevereniging dan heeft dit vaak voordelen. Dat zijn bijvoorbeeld met de Consumentenbond afgestemde Algemene Voorwaarden en aansluiting bij De Geschillencommissie.
Voorbeelden van brancheverenigingen zijn:
Tip: controleer altijd of een klusjesman echt is ingeschreven bij de branchevereniging.
De prijsverschillen tussen dezelfde soort vaklieden zijn vaak groot. Omdat de prijzen zo uiteenlopen en niet elk bedrijf een klus hetzelfde aanpakt, is het verstandig om minimaal 3 offertes op te vragen.
Let daarbij op het volgende:
Maak je je huis energiezuiniger door de werkzaamheden? De overheid en gemeenten geven subsidies voor allerlei energiebesparende maatregelen.
Ben je ontevreden over het gedane werkt, meld dit dan gelijk. Je kunt dan direct afspreken hoe, en binnen welke redelijke termijn, de tekortkomingen verholpen worden. Is dat na oplevering, dan mag je een deel van de prijs inhouden dat in redelijke verhouding staat tot het werk dat nog gedaan moet worden. Hulp nodig? Kijk dan eens naar onze voorbeeldbrief klacht dienstverlening.
Kom je er met het bedrijf zelf niet uit, dan kun je je binnen 3 maanden nadat je bij het bedrijf hebt geklaagd wenden tot de geschillencommissie van de desbetreffende branche (mits het bedrijf hierbij is aangesloten).



Ontvang onafhankelijk advies via de Consumentenbond. Telefonisch, terwijl je thuis achter de laptop zit. Maak een gratis belafspraak!
