icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nep-winacties: trap er niet in

Via e-mail en social media worden nep-winacties verspreid die je geld kosten in plaats van de beloofde honderden euro’s aan waardebonnen opleveren. Ook met het gratis testen van producten word je verleid. Hoe herken en blokkeer je nepacties?
Ronald Kamp_S

Ronald Kamp   Expert ElektronicaBijgewerkt op:14 november 2024

Artikel persoonlijke informatie van internet krijgen

Wat zijn nep-winacties?

'Ontvang uw prijs' of 'u behoort tot de mogelijke winnaars', luidt de boodschap bijvoorbeeld. Het gaat hierbij om nep-winacties via e-mail, whatsapp en social media waarbij vouchers of producten van honderden euro’s in het verschiet liggen. Je hoeft alleen nog maar te klikken op een link of een speciaal nummer te bellen. Om je over te halen staan er vaak foto’s of berichten bij van zogenaamde winnaars.

Een variant is het zogenaamd mogen testen of uitproberen van producten, waarbij je ze daarna zou mogen houden.

Wat is het gevaar?

Uiteindelijk leiden de acties vaak naar een eindeloze, telefonische quiz op een duur betaalnummer. Of er wordt je op slinkse wijze een duur (sms-)abonnement aangesmeerd. Geef bovendien nooit je creditcard-informatie en betaal niet een klein bedrag (bijvoorbeeld voor verzendkosten), waarna je de prijs zou krijgen. Dit kan phishing zijn, waarbij je op een nep-banksite terecht komt.

Tot slot: gegevens die je invult kunnen ook worden gebruikt om je nog meer spam te versturen.

Hoe kom je ervan af?

Als je dit soort mails ontvangt, kom je er meestal niet meer van af. Maar je kunt vaak wel zorgen dat ze in je spamfolder terechtkomen. Lees meer over spam blokkeren en voorkomen.

Zo trap je niet in nep-winacties

  • Niet klikken
    Lijkt iets te mooi om waar te zijn? Dan is het meestal ook zo. Klik niet zomaar op links in e-mail of berichten op social media. Er kan ook kwaadaardige software achter links of in bijlages zitten. Zie de pagina over herkennen van phishingmails voor meer tips.
  • Bel geen 0900-nummers
    Veel winacties proberen je wijs te maken dat je iets gewonnen hebt. Of je moet een prijs bevestigen met een code door een betaalnummer te bellen. Daar word je met een oneindige quiz aan het (dure) lijntje gehouden. Bel dus niet.
  • Controleer op internet
    Twijfel je? Een echte winactie staat vrijwel altijd op de officiële website of socialmediapagina van het bedrijf. Kun je het daar niet vinden? Dan zal het bericht dat je ontving waarschijnlijk nep zijn. Gebruik niet de link in het bericht, want die kan leiden naar een nagemaakte site of nepaccount op sociale media.
  • Niet afmelden
    Gebruik niet de afmeldlink onderaan dit soort mails. De oplichters die de mails sturen weten zo dat je e-mailadres actief is en zullen alleen maar meer mail sturen.
  • Blokkeer de afzender of mails
    Wil je geen mails meer van het betreffende bedrijf ontvangen, dan helpt het soms om de afzender in je mailinstellingen te blokkeren. Gebruik je een e-mailprogramma zoals Outlook of Thunderbird, dan kan een spamfilter verkeerde mails onderscheppen.
  • Meld bij ACM
    Als genoeg mensen klagen over een bepaalde afzender, zal de Autoriteit Consument & Markt (ACM) soms ingrijpen. Help mee spam in te dammen en meld je klacht bij ACM.

Voorbeelden nep-winacties

In de meeste gevallen worden vouchers, waardebonnen, cadeaubonnen of tegoed in het vooruitzicht gesteld. Maar soms ook producten als een tablet of zelfs een auto. De bedrijven die hiervoor worden misbruikt zijn onder andere supermarkten, doe-het-zelf- en elektronicazaken.

Let ook op nepmailtjes waarbij je zogenaamd producten mag testen en daarna mag houden. Als je niet tot een speciaal testpanel behoort of je jezelf niet hebt aangemeld, zijn deze acties vaak nep.

Van bijna elk bekend of populair merk worden er wel nep-acties verspreid. Bekijk een aantal voorbeelden:

  • Action (€250, €500 en verschillende prijzen) 
  • Albert Heijn (€100, €250 of €500) 
  • Aldi (€850)
  • Amazon (iPhone)
  • Apple (iPhone of iPad winnen of testen)
  • Batavus (fiets)
  • Beter Horen (hoortoestel testen)
  • Bol.com (cadeaukaart voor verschillende bedragen)
  • BCC (€500)
  • Bijenkorf (€200 en cadeaupakket of €500)
  • Center Parcs (gratis weekend weg)
  • Coolblue.nl (Smeg Kettle)
  • DA (€400)
  • Disneyland Parijs (familie-arrangement of 2 VIP-tickets)
  • Douwe Egberts (maand gratis koffie)
  • Easyjet (tickets)
  • Efteling (€450 of entreekaarten)
  • Gamma (€300 of €500)
  • Heineken (koelkast)
  • Hema (€10 of €500)
  • H&M (€500)
  • ICI Paris XL (10.000 prijzen)
  • Ikea (€100, €500 of €1000)
  • Intratuin (€500)
  • Jumbo (€100 tot €1000) 
  • Karwei (€1000)
  • KPN (gratis telefoon)
  • Kruidvat (€500)
  • Leen Bakker (€750)
  • LIDL (voucher)
  • MediaMarkt (cadeaukaart voor verschillende bedragen of producten testen)
  • Milka (milka-pakket)
  • Nespresso (Lattisima koffiemachine)
  • Netflix (een jaar gratis kijken, €500 en een iPad)
  • Nike (€500)
  • NS (gratis dagkaarten)
  • Nuon (een jaar lang gratis energie)
  • Opel (Opel Astra)
  • Philips (tv)
  • Plus (€650)
  • Praxis (€150)
  • Primark (€100)
  • Samsung (Galaxy smartphones, winnen of testen)
  • Senseo (Senseo Switch testen)
  • Shell (€150 of €500)
  • Thuisbezorgd.nl (€50)
  • Tony Chocolonely (limited edition chocola testen)
  • Toyota (Toyota Auris Hybrid)
  • Volkswagen (Volkswagen Golf)
  • Zalando (€100)
  • Zara (€500)
  • Zeeman (€350 of €500)
  • Ziggo (gratis telefoon)

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.