In-app aankopen beveiligen
Irene Joris Expert ElektronicaBijgewerkt op:22 november 2024
Wat zijn in-app aankopen?
Veel apps kun je gratis op je telefoon zetten, maar om de app (helemaal) te gebruiken moet je voor bepaalde zaken nog betalen. Denk bijvoorbeeld aan muntjes die je in spelletjes gebruikt, skins of loot boxes. Dat kost vaak hooguit een paar euro per object maar er zit niet altijd een grens aan waardoor je er in totaal zo honderden euro's aan kunt uitgeven.
Het is kwalijk dat dit verdienmodel ook is verwerkt in veel games die jonge kinderen spelen. Zij hebben vaak niet door dat ze echt geld uitgeven. Weten ze je wachtwoord? Dan kan zo'n spelletje je flink op kosten jagen.
De online advertentie-industrie verzamelt en gebruikt illegaal persoonlijke gegevens via apps. Wij willen dat dit stopt. Lees meer over onze actie Illegale datahandel.
In-app aankopen beveiligen
iPadOS
De simpelste manier is om in-app aankopen onmogelijk te maken. Om beperkingen in iPadOS in en uit te schakelen is een 4-cijferige code vereist zodat kinderen de blokkering niet ongedaan kunnen maken. Je stelt de blokkering zo in:
- Instellingen > Schermtijd > Beperkingen > Schakel beperkingen in > voer je toegangscode in > iTunes Store en App Store > In-app aankopen > Sta niet toe.
Je kunt op de iPad/iPhone van je kind ook een kinderaccount aanmaken via 'Delen met gezin'. Zo krijgt de iPhone veiligere instellingen. Ook kun je de schermtijd beperken en check je in noodsituaties de locatie. Lees hier hoe je 'Delen met gezin' instelt.
Android
Bij Android kun je in-app aankopen beperken door ze te beveiligen met het wachtwoord van je Google-account. Op deze manier moet je bij elke aankoop in de Play Store je wachtwoord invullen. Je kunt in-app aankopen niet apart blokkeren. Zo stel je het in:
- Play Store > tik op je profielfoto > Instellingen > Aankoopverificatie > Verificatiefrequentie > Altijd.
Voor apps en games voor kinderen van 0 tot 12 jaar is altijd een wachtwoord nodig voor in-app aankopen. Ook als je de optie hierboven niet instelt.
Je kunt ook Ouderlijk toezicht inschakelen om te beperken waar je kind toegang tot heeft. Je kunt dan apps en games voor bepaalde leeftijdsgroepen blokkeren. Zo stel je het in:
- Play Store > tik op je profielfoto > Instellingen > Gezin > Ouderlijk toezicht > vink de optie aan en stel een pincode in.
Zo krijg je je geld terug
iPadOS
Heeft je kind geld uitgegeven in de App Store of in een spelletje, dan kun je het geld terugvragen via Apple. Je logt in met je Apple ID en zoekt de aankoop op. Binnen 14 dagen kan dat zonder opgaaf van redenen. Daarna heb je nog 76 dagen om een aankoop te retourneren. Je moet wel een geldige reden aangeven en Apple bepaalt of het akkoord gaat.
Android
Heeft je kind een ongewenste aankoop gedaan in de Play Store, dan heb je 48 uur de tijd om je geld terug te vragen. Dit geldt zowel voor apps als voor in-app aankopen. Als de 48 uur voorbij zijn, moet je contact opnemen met de ontwikkelaar. Op de website van Google lees je hoe dit werkt.
Nieuwste artikelen
- Eerste indruk|Eerste indruk: DEPLAY kindertablet SMART 4+ en PRO 4
- Test|Beste goedkope tablets