icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nationale-Nederlanden Bank geeft slecht voorbeeld

Nieuws
|
Nationale-Nederlanden Bank blijft bij zijn weigering om klanten te compenseren voor rente die zij mislopen als gevolg van het samengaan met Delta Lloyd en Ohra. ‘Daartoe bestaat geen wettelijke plicht en Nationale-Nederlanden Bank is dat ook niet met haar klanten overeengekomen’, schrijft bestuursvoorzitter Erik Muetstege in reactie op een brief van de Consumentenbond.
rien meijer

Rien Meijer   Expert Geld & VerzekeringGepubliceerd op:28 februari 2018

Nationale nederlanden lijfrente

Financiële nadeel voor klanten

'Het kan niet zo zijn dat Nationale-Nederlanden Bank klanten met het financiële nadeel laat zitten dat ze hebben door het eenzijdig genomen besluit om te fuseren', stelt Marcel Hooft van Huysduynen, campagneleider financiële sector van de Consumentenbond. 'De Volksbank, die recent ook verschillende bankentiteiten heeft samengevoegd, heeft zich dat kennelijk wel gerealiseerd en besloten om de overeenkomst met klanten met een deposito of een bancaire lijfrente wel te respecteren. Helaas heeft NN Bank dit goede voorbeeld niet gevolgd.'

Kiezen uit 2 kwaden

Sinds 1 januari 2018 zijn de banken samengevoegd, met nog maar 1 vergunning van toezichthouder DNB. Dat is met name vervelend voor spaarders die bij de banken opgeteld meer dan €100.000 op deposito’s hebben staan. Dat merendeel valt nu namelijk niet meer onder het depositogarantiestelsel.

Deze spaarders moeten door de houding van NN Bank kiezen uit 2 kwaden: hun spaargeld laten staan – met het risico dat ze bij een faillissement een deel kwijtraken – of het bedrag boven de €100.000 ergens anders onderbrengen, tegen een rente die waarschijnlijk veel lager is dan wat ze nu krijgen.

'Ruimhartiger dan de wet'

Volgens Muetstege handelt NN echter 'overeenkomstig, en zelfs ruimhartiger dan de wet'. Hij wijst in zijn brief op artikel 16 van de richtlijn depositogarantiestelsel, die spaarders het recht geeft om spaartegoeden boven de €100.000 zonder opnamekosten op te nemen.

‘Daarnaast is Nationale-Nederlanden Bank bereid de door de klant gemaakte advies- of distributiekosten te vergoeden als de klant zijn/haar spaargeld vanwege de fusie spreidt. Of de klant van dit recht gebruik maakt is zijn of haar eigen keuze.’

Geen zorgen over deadline

Klanten hebben hiervoor tot donderdag 1 maart 2018 de tijd. De meeste gedupeerde spaarders hoeven zich over deze ‘deadline’ overigens niet druk te maken. Bij NN betaal je namelijk alleen een boete bij vervroegde opname als de rente op een deposito voor de resterende looptijd hóger is dan de rente die je nu ontvangt. Als gevolg van de al jaren dalende depositorente is zo’n situatie bijna onmogelijk.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • ABN-AMRO Review-3
    24 jun.

    Review: ABN AMRO Schenken met Beheer Spaarrekening

    In dit artikel lees je de belangrijkste aandachtspunten voor de ABN Amro Beheer spaarrekening en wat wij ervan vinden.
  • Bunq Easy Savings 1200x800
    12 jun.

    Review: Bunq spaarrekening

    De onlinebank Bunq staat met een spaarrente van 2,46% hoog in de lijst van Nederlandse banken. Maar is het aantrekkelijk en veilig om hier een spaarrekening te openen?
  • jong-stel-huis-kopen
    30 mei

    Vervroegde opname van een deposito

    Gedurende de looptijd van het spaardeposito kun je in principe niet aan je geld komen. Een aantal banken rekent een boete bij tussentijdse opname.
  • Rabo Tijdsslotsparen
    14 sep.

    Review: Rabobank TijdslotSparen

    Rabobank heeft een nieuw product gelanceerd: Rabo TijdslotSparen. De bank adverteert met een variabele rente van 2,25%. Is dit aantrekkelijk en wat zijn de voorwaarden?