Nieuwe kwetsbaarheid in smartphones
Peter Kulche Expert ElektronicaBijgewerkt op:27 maart 2023
Wat is het probleem?
Het gaat om modellen met een bepaald type modem van Samsung Semiconductor. De modem zorgt ervoor dat het apparaat informatie kan versturen via een internetverbinding. Door een probleem in de modem zijn smartphones compleet over te nemen. Dit kan door een simpel sms’je of telefoontje naar het mobielnummer van de gebruiker te sturen.
Na de overname kan een hacker kwaadaardige software installeren. Hoe de hack precies werkt wil Google niet zeggen.
Om welke smartphones gaat het?
- Samsung Galaxy S22 Ultra
- Samsung Galaxy S22+
- Samsung Galaxy S22
- Samsung Galaxy M33
- Samsung Galaxy M13
- Samsung Galaxy M12
- Samsung Galaxy A71
- Samsung Galaxy A53
- Samsung Galaxy A33
- Samsung Galaxy A21s
- Samsung Galaxy A13
- Samsung Galaxy A12
- Samsung Galaxy A04
- Vivo S6
- Vivo S15
- Vivo S16
- Vivo X30
- Vivo X60
- Vivo X70
Samsung laat weten dat het de problemen wil verhelpen met beveiligingsupdates. De updates worden gedateerd als maart 2023 en april 2023. Installeer meteen deze beveiligingsupdates.
Van vivo kregen we pas later een reactie. De Vivo-woordvoerder ontkent dat in de genoemde modellen de kwetsbare chips van Samsung Semiconductor gebruikt zouden zijn. Dat is opmerkelijk. Ga je af op de waarschuwing van Google, of geloof je de reactie van Vivo? Wie geen risico neemt, volgt het advies hieronder.
Hack voorkomen
Totdat jouw toestel de updates heeft, kun je een hack voorkomen door 'Bellen via Wi-Fi' en 'Bellen via 4G LTE' in je toestel uit te schakelen. Hierdoor ben je alleen nog bereikbaar via 2G en 3G. Daardoor heb je mogelijk een minder goed bereik. En de geluidskwaliteit van gesprekken kan minder zijn.
Voice over LTE uitschakelen
Open de app 'Instellingen', tik op 'Mobiele Netwerken'. Hier kun je 'Bellen via 4G' uitzetten.
Voice over Wi-Fi uitschakelen
Open de Telefoon-app, tik op de '3 puntjes rechtsboven', en vervolgens op 'Instellingen'. Hier kun je 'Bellen via Wi-Fi' uitzetten.
Niet gelukt?
Kun je het niet vinden? Gebruik dan de zoekfunctie in de 'Instellingen-app'. Afhankelijk van welke smartphone je hebt en welke software daarop staat, kunnen de uitschakelopties op een iets andere plek staan.
Heb je de opties wel gevonden, maar kun je ze niet uitzetten? Het kan zijn dat de aanbieder van je mobiel netwerk dit onmogelijk heeft gemaakt voor jouw smartphone.
Bron: Project Zero (Google) en Tweakers
Update 27 maart:
Reactie van Vivo aan het bericht toegevoegd.
Nieuwste artikelen
- Eerste indruk|Apple iPhone 16: eerste indruk