icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Anne Fransen Fonds

logo-aff-aprilDe Stichting Anne Fransen Fonds (AFF) heeft als doel het bevorderen en ondersteunen van (beginnende) consumentenorganisaties in de ontwikkelingslanden en Oost-Europa.

Doel van het Anne Fransen Fonds

AGF_crIn 1988 richtte de Consumentenbond de Stichting Anne Fransen Fonds op. De stichting is genoemd naar Anne Fransen, de eerste directeur van de Consumentenbond. Zij heeft van 1964 tot haar overlijden in 1981 de organisatie laten groeien.

Het AFF is een organisatie die zich richt op het versterken van consumentenrechten. Dat doet het door financiële steun te geven aan consumentenorganisaties in zich ontwikkelende economieën. Hiervoor selecteert het bestuur van het AFF jaarlijks projecten en programma's. Het AFF werkt tijdens de projectencyclus samen met de overkoepelende internationale consumentenorganisatie Consumers International (CI).

Werkwijze Anne Fransen Fonds

Per jaar geeft het AFF circa €60.000 aan consumentenorganisaties. Dit geld is voornamelijk afkomstig van de Consumentenbond, die jaarlijks 0,15% van zijn omzet bijdraagt. Uitgaande van de jaarlijkse bijdrage van de Consumentenbond kunnen 5 à 6 aanvragen voor projectondersteuning gehonoreerd worden.

Criteria projecten

Aanvragen dienen aan de volgende 7 door het bestuur vastgelegde criteria te voldoen:

  1. De aanvrager dient lid te zijn van Consumers International.
  2. Het project moet duidelijk gelinkt zijn aan 1 van de 8 consumentenrechten:
    • Toegang tot noodzakelijke producten en diensten
    • Veiligheid
    • Informatie
    • Keuze
    • Inspraak en vertegenwoordiging
    • Klacht en verhaal
    • Consumenteneducatie
    • Gezonde leef-/werkomgeving
  3. Het project moet gericht zijn op een van de door het Anne Fransen Fonds vastgestelde prioriteiten (financiële dienstverlening, consumentenrecht en -bescherming, voeding, digitaal, medicijnen en gezondheid).
  4. Het project moet binnen 1 jaar worden uitgevoerd.
  5. Het budget mag niet hoger zijn dan €10.000.
  6. Aanvragers moeten vrij zijn van onethische praktijken, waaronder financiële en juridische kwesties, die van invloed kunnen zijn op de juridische status van de organisatie of de voortzetting van het lidmaatschap van CI.
  7. Overhead en indirecte kosten (locatie, eten, reizen, personeel en vrijwilligers) mogen niet meer dan 40% van het budget bedragen.

Projecten

In 2024 heeft het bestuur van het AFF 27 projectvoorstellen ontvangen, waarvan er 22 zijn beoordeeld. Uit deze lijst koos het bestuur van het fonds 6 projecten in de jaarlijkse bestuursvergadering in april. Elk project krijgt een bedrag tussen de € 7.700 en € 10.000.

Het gaat om de volgende projecten:

1. Fiji - Consumer Council of Fiji (CCF)

Naam van het project: Label Logic.

De eilandengroep in Oceanië bestaat uit 320 eilanden, waarvan er slechts 106 zijn bewoond met iets minder dan 1 miljoen bewoners.

Dit project richt zich op het voor consumenten bewust maken en begrijpen van 'food labeling' en dan met name de keuzes voor gezond voedsel. Daarnaast beoogt het project het pleiten voor noodzakelijke wetswijzigingen die transparante en gestandaardiseerde etikettering ondersteunen.

2. Mexico - Tec-Check Digital Consumer Organization A.C.

Naam van het project: Cross Border Resolution Complaints.

Dit project wordt een voortzetting van het vorig jaar door het AFF gehonoreerde project 'WeAreComplainingOnline', waarbij een online platform voor consumentenklachten, welke ontstaan zijn bij online aankopen, is ontwikkeld en geïmplementeerd.

Per november 2024 wordt hiermee het digitale klachtenforum zodanig uitgebreid, dat consumenten grensoverschrijdende klachten (land van herkomst) kunnen verwerken.

3. Ecuador - Tribuna Ecuatoriana de Consumnidores y Usuarios (TECU)

Het bevorderen van lokaal, traditioneel en gezond voedsel bij georganiseerde vrouwen. Dit project is een voortzetting van het vorig jaar door het AFF gehonoreerde project. Dit wordt bereikt door voedingsvoorlichting in 5 provincies met 30 workshops op scholen, studentenhuizen en openbare ruimtes. De campagne wordt ondersteund met 5 video’s en 3.000 boekjes.

4. Indonesië - Yogyakarta Consumer Institute (YCI)

Het project richt zich op de bewustwording van de risico’s van ultra-bewerkt voedsel voor de gezondheid. Doel: voorkoming van niet-overdraagbare ziektes. Nadruk ligt op de risico’s van 'suiker-zout-vet en voedingsadditieven'. Het project wordt uitgevoerd in Sriharjo Village, Imogiri sub-district, regentschap Bantul, provincie Yogyakarta.

5. Mali – REDECOMA

Voorlichtings- en bewustwordingscampagne voor consumenten en verkopers over de gevaren en gezondheidsveiligheid van straatvoedsel in 6 gemeenten van het district Bamako, de hoofdstad van Mali. Uitvoering vindt plaats door 6 trainingssessies over kwaliteit en goede hygiënepraktijken, elk voor 150 verkopers en 50 koks. In totaal zullen 1200 mensen met deze campagne worden opgeleid.

6. Kaapverdië – ADECO (Consumer Defence Association)

Naam van het project: Eenvoudige financiële dienstverlening voor iedereen.

Uitvoering: Consumenten opleiden en voorlichten, zodat zij de beste keuzes kunnen maken bij het kopen van bank- en microfinancieringsproducten en –diensten. Daarnaast worden 8 ADECO-werknemers opgeleid in bank- en microfinancieringsproducten en -diensten om consumenten beter te begeleiden en consumentenconflicten op te lossen.

Donateur worden?

De Consumentenbond geeft ieder jaar een bedrag aan het Anne Fransen Fonds. Maar dat is niet genoeg om alle projectaanvragen te financieren. Meer steun is dus altijd welkom. Voor €10 ben je al donateur. Je kunt dit bedrag overmaken op rekening NL81INGB0003224200 ten name van Stichting Anne Fransen Fonds, o.v.v. donateur.

De gift is in principe aftrekbaar voor belasting.

ANBI-organisatie

Lees meer informatie over de ANBI-organisatie.