icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Woningbrand: wat moet je doen?

In Nederland rukt de brandweer zo’n 6000 keer per jaar uit voor meldingen van woningbrand. Je kunt veel doen om een woningbrand te voorkomen. Maar als het je plotseling overkomt, is het belangrijk om te weten wat je moet doen of laten. 
Barbara van der Est profiel

Barbara van der Est   Expert Geld & VerzekeringBijgewerkt op:8 mei 2023

opstalverzekering

Woningbrand voorkomen

Wees je bewust van het risico op brand. Veelvoorkomende oorzaken van woningbrand zijn ongelukjes tijdens het koken, roken in bed en het gebruik van onveilige bedrading. En besef: een brandje in de prullenmand kan een huis in 5 minuten volledig in vlam zetten.

Maatregelen om brand te voorkomen

  • Maak met de ogen van een brandweerman een rondje door je woning om je bewust te worden van risicovolle plekken. Bijvoorbeeld provisorisch bevestigde snoeren en kabels, de meterkast die meer op een bergkast lijkt, de schoorsteen die dit jaar nog niet is geveegd. Inventariseer de maatregelen en voer ze uit.
  • Rookmelders waarschuwen razendsnel dat er rook in de woning is. Kies op elke verdieping een strategische plaats voor de rookmelder. Zoals in de keuken, hal/overloop en het trapgat. Je kunt brandmeldingen doorschakelen naar een alarmcentrale. Rookmelders op elke etage zijn vanaf 1 juli 2022 verplicht voor alle woningen.
  • Heb je huisdieren? Bestel dan de noodsticker van de Sophia Vereniging (2 stuks voor €2) en plak die op de voordeur. Zo waarschuw je brandweer, politie en ambulance, zodat je huisdier(en) niet aan hun lot worden overgelaten.
  • Installeer en sluit grote huishoudelijke apparaten, zoals vaatwassers, wasmachines en drogers aan volgens de veiligheidsvoorschriften.
  • Gebruik geen gewone snoeren voor zware apparaten.
  • De meeste woningbranden ontstaan in de keuken. Vlam in de pan? Leg een passende deksel op de pan.
  • Laat geen lucifers en aanstekers slingeren, zeker niet als er kinderen in huis zijn.
  • Doof een sigarettenpeuk altijd goed in een asbak.
  • Zorg voor een veilige inrichting van je werkplek, of dat nu het aanrecht is of de zolder waar je gaat klussen.
  • De meeste beginnende brandjes kun je blussen met een blusdeken, water of een poederblusser. Volg altijd de gebruiksaanwijzingen op deze blusmiddelen en gebruik blusdekens alleen voor kleine brandjes.
  • Bedenk een vluchtroute als ergens in huis toch brand uitbreekt. Zorg dat de vluchtroute vrij is van obstakels.

Extra aandacht tijdens feestdagen

Tijdens de feestdagen gebruik je vaak warmtebronnen en spullen in de woonkamer en keuken. Tref extra maatregelen.

  • Brand geen kaarsen in de buurt van vitrages en gordijnen of in kerststukjes.
  • Zorg dat versiering niet tegen verlichting of verwarmde apparaten aankomt.
  • Rol kabelhaspels bij gebruik altijd helemaal uit.
  • Koppel geen verlengsnoeren aan elkaar.
  • Hang versiering zo op dat niemand ertegenaan loopt of erover struikelt.

Tijdens en net na een brand

Gemiddeld doet de brandweer er zo’n 8 minuten over om aanwezig te zijn. In die tijd kun je veel doen om slachtoffers te voorkomen en de schade te beperken. Je eigen veiligheid staat altijd voorop!

  • Schakel bij een grote brand de hulp in van Stichting Salvage. Salvage helpt consumenten gratis namens alle brandverzekeraars met het regelen van de eerste opvang. De brandweer moet Salvage inschakelen, maar vergeet dit soms in alle drukte. Je kunt aan de brandweercommandant vragen of Salvage al gealarmeerd is.
  • Fotografeer de schade en leg alle herstelwerkzaamheden vast.
  • Fotografeer en registreer alle spullen die het calamiteitenbedrijf meeneemt. Dan is er hard bewijs als er spullen ontbreken.
  • Kun je na een calamiteit even je huis in, verzamel dan alle spullen die je het komende half jaar nodig hebt: paspoort, rijbewijs, bankpassen, verzekeringspapieren, bankafschriften, belastingpapieren, medische gegevens, diploma's, opladers voor telefoon/tablet/laptop, knuffels van de kinderen en sieraden. Neem voldoende kleding mee voor werk, vakantie en officiële gelegenheden.
  • Als de huistelefoon nog werkt, schakel de telefoon dan door naar je mobiel.
  • Zoek een onafhankelijke contra-expert die alleen voor consumenten werkt.

Zorg voor bewijsmateriaal

Bij de afwikkeling van een schade moet je bij de verzekeraar kunnen aantonen dat je in het bezit was van een product, wat de aanschafprijs was en hoe oud het was. Dat kan lastig zijn, zeker als er van je hele huis weinig over is. Leg daarom de volgende zaken vast. 

  • Maak een goede inventarislijst van al je bezittingen.
  • Maak foto's van de inboedel en waardevolle spullen.
  • Scan rekeningen van grote aankopen, dan is er bewijs van prijs en ouderdom van de producten.
  • Zet de belangrijkste (verzekerings)papieren, foto's en rekeningen in de cloud, of geef familie of vrienden een kopie, zodat je er altijd bij kunt.

Wat te doen en laten ná een brand?

  • Informeer meteen de verzekeraar en geef je mobiele nummer door.
  • Vraag bij de verzekeraar een voorschot voor vervangende woonruimte en eerste levensbehoeften.
  • Is je huurwoning onbewoonbaar? Informeer de woningcorporatie en vraag om vervangende woonruimte. Vanaf dat moment stopt de huur. Neem ook de meterstanden op van gas, elektriciteit en water als dit kan.
  • Is je koophuis afgebrand, dan loopt de hypotheek gewoon door en moet je blijven betalen.
  • Informeer PostNL over een nieuw adres waar de post voortaan naartoe moet.
  • Bewaar alle rekeningen die je maakt door de brand: zoals hotelkosten, taxi, aanschaf kleding en toiletartikelen. Deze bonnetjes kun je later indienen bij je verzekeraar.
  • Maak een schade-overzicht van wat je inboedel waard is, welke spullen nog bruikbaar zijn, welke niet en welke je laat reinigen.
  • Bereid je voor op een discussie met de expert van de verzekering. Veel spullen worden vergoed tegen dagwaarde en niet tegen nieuwwaarde.
  • Onderteken geen papieren die je niet begrijpt, zoals een akte van cessie. Hiermee geef je een machtiging aan een andere partij om geld over te maken, bijvoorbeeld aan een aannemer of schilder. Je moet wel zeker weten of de verzekeringsmaatschappij deze kosten ook (volledig) vergoedt!
  • Laat je niet dwingen om onder tijdsdruk snel beslissingen te nemen. Neem een time-out van 3 dagen om goed na te denken over het inhuren van een contra-expert of aannemer. Win referenties in of bedrijven betrouwbaar zijn.