A-merk drogisterijartikelen bijna altijd in de ‘aanbieding’
Babs van der Staak WoordvoerderGepubliceerd op:22 oktober 2024
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het lijkt misschien gunstig dat drogisterij producten bijna altijd in de aanbieding zijn. Maar door acties als 2+2 of zelfs 2+3 gratis zitten consumenten vaak vast aan meerdere producten.
En winkels compenseren die kortingen grotendeels met hun ‘gewone’ prijzen. Die liggen een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk. Duitsland is gemiddeld 50% goedkoper voor A-merken, Frankrijk 45%. Uiteindelijk hebben consumenten meer aan een vaste lage prijs dan aan hoge kortingen.’
Webwinkels en discounters voordelig
De Consumentenbond onderzocht de prijzen van A-merk drogisterijproducten bij 14 landelijke supermarkt- en drogisterijketens. Aanbiedingen werden daarin niet meegenomen. Kijkend naar gewone prijzen blijken de meeste supermarkten goedkoper dan drogisterijen.
Consumenten kunnen A-merk drogisterijartikelen ook vaak veel voordeliger online kopen, zonder dat ze in de aanbieding zijn. Of bij discounters zoals Action, Wibra en Zeeman. Het aanbod van A-merken is daar wel beperkt. Huismerken van supermarkten en drogisterijen zijn gemiddeld 3 keer goedkoper dan A-merken.
Eerlijke prijzen
Fabrikanten en winkels sturen met hoge kortingen op A-merken steeds meer aan op bulkaankopen. Daarmee kunnen consumenten een paar weken of maanden vooruit en gaan ze even niet naar de concurrent. Om de scherpe aanbiedingen te compenseren worden de normale prijzen hoger.
De Consumentenbond vindt dit geen goede ontwikkeling en neemt daarom aanbiedingen niet meer mee bij het berekenen van het predicaat Beste Koop (beste prijs-kwaliteitverhouding). Molenaar: ‘Als wij aanbiedingen mee laten wegen in ons predicaat, nodigt dat fabrikanten en winkels niet uit om de normale prijzen te verlagen.’