icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

A-merk drogisterijartikelen bijna altijd in de ‘aanbieding’

Nieuws
|
A-merk drogisterijartikelen zijn bijna altijd met hoge korting te kopen. Dit blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond. Sommige A-merken zijn zelfs maandenlang onafgebroken in de aanbieding bij één en dezelfde winkel. Daarmee worden consumenten eigenlijk in de maling genomen. De Consumentenbond pleit daarom voor standaard lagere prijzen in plaats van altijd hoge ‘kortingen’.
babs van der staak

Babs van der Staak   WoordvoerderGepubliceerd op:22 oktober 2024

drogisterijartikelen bijna altijd in de aanbieding nieuws

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het lijkt misschien gunstig dat drogisterij producten bijna altijd in de aanbieding zijn. Maar door acties als 2+2 of zelfs 2+3 gratis zitten consumenten vaak vast aan meerdere producten.

En winkels compenseren die kortingen grotendeels met hun ‘gewone’ prijzen. Die liggen een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk. Duitsland is gemiddeld 50% goedkoper voor A-merken, Frankrijk 45%. Uiteindelijk hebben consumenten meer aan een vaste lage prijs dan aan hoge kortingen.’ 

Webwinkels en discounters voordelig

De Consumentenbond onderzocht de prijzen van A-merk drogisterijproducten bij 14 landelijke supermarkt- en drogisterijketens. Aanbiedingen werden daarin niet meegenomen. Kijkend naar gewone prijzen blijken de meeste supermarkten goedkoper dan drogisterijen.

Consumenten kunnen A-merk drogisterijartikelen ook vaak veel voordeliger online kopen, zonder dat ze in de aanbieding zijn. Of bij discounters zoals Action, Wibra en Zeeman. Het aanbod van A-merken is daar wel beperkt. Huismerken van supermarkten en drogisterijen zijn gemiddeld 3 keer goedkoper dan A-merken.

Eerlijke prijzen

Fabrikanten en winkels sturen met hoge kortingen op A-merken steeds meer aan op bulkaankopen. Daarmee kunnen consumenten een paar weken of maanden vooruit en gaan ze even niet naar de concurrent. Om de scherpe aanbiedingen te compenseren worden de normale prijzen hoger.

De Consumentenbond vindt dit geen goede ontwikkeling en neemt daarom aanbiedingen niet meer mee bij het berekenen van het predicaat Beste Koop (beste prijs-kwaliteitverhouding). Molenaar: ‘Als wij aanbiedingen mee laten wegen in ons predicaat, nodigt dat fabrikanten en winkels niet uit om de normale prijzen te verlagen.’