Meer aanbieders rekenden te hoge rente op krediet
Joyce Donat WoordvoerderGepubliceerd op:8 april 2021
De commissie stelde vast dat de kredietverstrekkers een hoge rente in rekening bleven brengen terwijl de marktrente daalde. De te veel betaalde rente moeten zij terugbetalen aan de klant. De beslissing sterkt de Consumentenbond in de overtuiging dat kredietaanbieders veel vaker te hoge rente in rekening brachten bij kredieten.
Aanmelden
Consumenten die vermoeden dat zij teveel rente hebben betaald over hun krediet kunnen zich melden bij Consumentenbond Claimservice. De Consumentenbond onderzoekt of ook die consumenten recht hebben op compensatie. Het gaat niet alleen om doorlopende kredieten of roodstand bij de partijen waartegen Kifid uitspraak heeft gedaan, maar ook om andere banken, kredietverstrekkers en creditcardmaatschappijen met vergelijkbare financiële producten met een variabele rente.
Gesprek met ABN AMRO
Eerder werd ABN AMRO al op de vingers getikt door het Kifid en veroordeeld tot terugbetaling van €5.000 aan een klant. Hierop riep de Consumentenbond ABN AMRO op verantwoordelijkheid te nemen en klanten met een soortgelijk krediet ook te compenseren. Ongeveer 80.000 klanten van ABN AMRO hebben een dergelijk doorlopend krediet. ABN AMRO gaf vervolgens aan met de Consumentenbond in gesprek te willen gaan over een compensatieregeling.