Brancheorganisaties moeten tandartsen aan offerteplicht houden
Babs van der Staak WoordvoerderGepubliceerd op:6 juni 2019
Recent onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat ruim een derde van de tandartsen geen offerte verstrekt voor behandelingen boven de €250. Dit is wel verplicht, onder andere om misverstanden over de eindafrekening te voorkomen.
Schorsing of royement
Naar aanleiding van het onderzoek lieten de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) en de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) aan de Consumentenbond weten het verstrekken van een begroting belangrijk te vinden en samen te willen kijken naar verbetering.
De Consumentenbond verwacht van de ANT en de KNMT nu doeltreffende maatregelen om tandartsen te dwingen zich aan de offerteplicht te houden. Stevige sancties zoals schorsing van het lidmaatschap of zelfs royement mogen zij hierbij niet uit de weg gaan.
Mogelijke acties
De Consumentenbond wil met de brancheorganisaties ook andere mogelijke acties bespreken, zoals het ontwikkelen van een standaard informatiemodule voor websites van tandartspraktijken en het ontwikkelen van informatiemateriaal over de offerteplicht voor in de wachtkamer. Zowel de websitemodule als de wachtkamerinformatie zouden vervolgens verplicht moeten zijn voor leden van de brancheorganisaties.
Update 9 december 2020
Aanbieders van mondzorg starten een campagne om patiënten beter te informeren over hun rechten. Naar aanleiding van een onderzoek van de Consumentenbond ontwikkelden de Nederlandse Zorgautoriteit, bracheorganisaties, de Patiëntenfederatie Nederland, Zorgverzekeraars Nederland en de Consumentenbond gezamenlijk informatiemateriaal voor in de wachtkamer. Ook de regels voor informatieverstrekking aan patiënten zijn duidelijker omschreven.