Banken hardnekkig de mist in met boeterente
Joyce Donat WoordvoerderGepubliceerd op:26 juni 2018
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘of het onwil is of onkunde, laat ik in het midden, maar het is onacceptabel dat banken fouten blijven maken en daarmee hun klanten ernstig benadelen. Het gaat hier om grote bedragen van soms wel duizenden euro’s. Daarbij blijkt ook nog eens uit het rapport van de AFM dat banken bijzonder onduidelijk zijn over hóe de boete wordt berekend. Consumenten kunnen zo moeilijk controleren of ze het juiste betalen.’
Leidraad
Sinds maart 2017 is een richtlijn van de AFM van kracht die bepaalt hoeveel boeterente banken mogen rekenen aan klanten die hun hypotheek oversluiten. Volgens deze richtlijn moet iedere klant die een hypotheek na 14 juli 2016 heeft overgesloten en daarbij een te hoge boeterente heeft betaald, na een herberekening voor het teveel betaalde worden gecompenseerd.
Compensatie
De Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis (VEH) vinden dat er genoeg juridische grondslagen zijn om te eisen dat ook klanten die vóór 14 juli 2016 teveel boeterente betaalden, worden gecompenseerd. De Volksbank gaf gehoor aan deze wens, en compenseert als eerste bank klanten die vanaf 14 juli 2011 een te hoge boeterente hebben betaald. De Consumentenbond en VEH roepen andere banken op dit voorbeeld te volgen.
Proces
Tussen 2011 en 2016 sloten ongeveer 100.000 huiseigenaren hun hypotheek vervroegd over naar een lagere rente. Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek dat veel banken hun klanten in die tijd een te hoge boeterente in rekening brachten. VEH en de Consumentenbond dagen één van die banken, Delta Lloyd, voor de rechter. De consumentenorganisaties willen een principiële rechtelijke uitspraak over de wijze waarop de bank de boeterente berekende. Als de rechter de organisaties in het gelijk stelt, opent dat de weg voor klanten van andere banken om ook de over die periode te veel betaalde boeterente eisen.