Autoschade repareren? Ga shoppen!
Gepubliceerd op:24 april 2015
De Consumentenbond reed met 3 verschillende auto's door het hele land om offertes aan te vragen. De onderzoekers bezochten meerdere keren de 6 grote landelijke schadeherstelketens, benaderden 10 kleinere bedrijven en vroegen via apps als deukweg.nl of fixico.nl offertes aan.
Het duurste schadeherstelbedrijf blijkt soms tot 4 keer zo veel te rekenen als het goedkoopste. Dat zorgde bij een Alfa Romeo voor een verschil van €1060 tussen de goedkoopste en duurste offerte voor het wegwerken van een deuk en schaafplek.
Het kan consumenten honderden euro's schelen als ze niet met de eerste de beste in zee gaan, maar soms wat extra kilometers rijden voor een bedrijf dat de schade goedkoper herstelt.
Zwart
In het onderzoek viel ook op dat veel bedrijven in eerste instantie alleen mondeling een schadebedrag wilden opgeven en pas na veel aandringen een bedrag opschreven. Ook werd meerdere keren aangeboden om de schade zonder bon, zwart dus, te herstellen.
Dat lijkt voor consumenten aantrekkelijk, vooral als ze enkel een WA-verzekering hebben. Consumenten betalen dan wellicht minder maar moeten er rekening mee houden dat het illegaal is en dat het problemen oplevert als de schade niet goed is hersteld.
Een slecht gerepareerde schade vermindert niet alleen de waarde van de auto, maar zonder bon kan een bedrijf ook glashard beweren de betreffende schadereparatie niet uitgevoerd te hebben.
Claimen?
Consumenten doen er verder goed aan om kleine schades niet meteen te claimen bij hun verzekeraar. Na een claim kunnen verzekerden te maken krijgen met een hogere premie. Bij een kleine schade kan het daarom lonen de schadekosten zelf te betalen.
Sommige verzekeraars keren volgens hun voorwaarden helemaal niet uit als het schadeherstel is uitgevoerd bij een niet-aangesloten garage. Aegon Online en Kruidvat rekenen voor een reparatie door een 'vreemde' garage maar liefst €700 eigen risico, en ruitschade vergoeden ze niet.
Door vooraf de voorwaarden voor de reparatie op te vragen bij hun verzekeraar, kunnen consumenten onaangename verrassingen voorkomen.
Lees ook:
- Autoverzekeringen
- Auto's