Vitaminetrucs voor 'gezonde' levensmiddelen
Gepubliceerd op:16 juni 2014
Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'De toevoeging van vitamines is één van de vele marketingtrucs van fabrikanten om hun producten aan de man te brengen. Precies de praktijken waartegen wij met onze campagne Kletsplaatjes ten strijde trekken omdat fabrikanten met dit soort trucs consumenten op het verkeerde been zetten. Voor 2012 werden consumenten verleid met claims die niet wetenschappelijk bewezen waren, nu met claims over vitamines waaraan bijna niemand te weinig van binnen krijgt.'
Yoghurtdrankjes
Fabrikanten die een gezondheidsclaim op hun levensmiddelen willen zetten, moeten dit kunnen onderbouwen met wetenschappelijk bewijs. Van een aantal vitamines mag gezegd worden dat ze een bijdrage leveren aan het in stand houden van een normaal immuunsysteem. Dat was voor fabrikanten als Danone en FrieslandCampina een uitkomst toen de Europese Voedselautoriteit EFSA eind 2012 oordeelde dat er onvoldoende bewijs was voor de claim dat 'probiotica goed zijn voor het immuunsysteem'. Ze besloten een sluiproute te kiezen en voegen sindsdien vitamines toe aan hun drinkyoghurt.
Lees ook:
- Einde aan misleidende gezondheidsclaims op verpakkingen;
- Campagne Kletsplaatjes.