NS onduidelijk over alternatieven voor OV-chipkaart
Gepubliceerd op:31 juli 2014
De NS schenkt in zijn campagne rond het afschaffen van het papieren kaartje uitsluitend aandacht aan de OV-chipkaart en maakt alternatieven onvoldoende duidelijk. Veel incidentele treinreizigers klagen dat zij maar liefst €27,50 moeten investeren, in een OV-chipkaart en het minimumsaldo, voordat zij aan hun treinreis kunnen beginnen. Zij ervaren een gevoel van onrecht dat zij zo'n groot bedrag moeten betalen voor een treinreis van soms maar enkele euro's. Met zijn campagne geeft NS ten onterechte de indruk dat de OV-chipkaart de enige optie is om een treinreis mee te betalen. De eenmalige chipkaart, te koop bij de kaartautomaat met een toeslag van €1 en het online zonder toeslag te boeken e-ticket worden onvoldoende belicht.
Kaartautomaat
In de NS-kaartautomaten krijgen reizigers een veelvoud aan OV-chipkaartopties te zien, maar moeten ze flink zoeken naar de optie 'losse kaartjes'. Daarnaast is de eenmalige chipkaart niet in alle kaartautomaten te koop en is het vaak onduidelijk dat deze optie in een andere automaat wel bestaat. Ook krijgen Rover en de Consumentenbond meldingen van situaties waarbij de eenmalige chipkaart niet verkrijgbaar was, omdat deze op was of geprint moest worden door een nog niet geopende klantenservice.