Meeste providers onduidelijk over snelheid vast internet
Gepubliceerd op:1 maart 2013
Solcon en Telfort laten tijdens het online bestelproces zien wat de werkelijke snelheid op het adres is. KPN verstrekt op de website, net voor het afronden van de bestelling, informatie over de reële snelheid en geeft aan dit ook te doen bij bestellingen in de winkel en aan de telefoon. XS4All en T-Mobile Online hebben een algemene webpagina met een globale indicatie, los van postcodes. T-Mobile geeft daarnaast een snelheidsindicatie op basis van postcode in een bevestigingsmail, maar pas nadat de bestelling is gedaan. Caiway, UPC, Tele2, Vodafone, ZeelandNet en Ziggo communiceren alleen de tot-snelheid.
Gedragscode
De Consumentenbond ontvangt regelmatig klachten van mensen die aangeven dat hun internetsnelheid ver achterblijft bij datgene wat hen beloofd is. Op aandringen van de politiek geldt sinds 1 januari 2013 de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden. Die code zegt slechts dat providers hun klanten moeten informeren welke factoren de internetsnelheid beïnvloeden. Providers kunnen volgens de Consumentenbond een stap verder gaan en voor de aankoop consumenten eerlijk informeren over welke internetsnelheid ze daadwerkelijk kunnen verwachten.
De Consumentenbond gaat ook inventariseren hoe providers communiceren over de te verwachte snelheid van mobiel internet.
Lees ook:
- Tips om internetsnelheid zelf te verbeteren.