Motie compensatie telecomstoringen snel uitvoeren
Gepubliceerd op:5 april 2012
Minister Verhagen (EL&I) gaat met de aanbieders praten over manieren om de gevolgen van storingen te beperken. Het belangrijkste voor consumenten is dat zij na een storing zo snel mogelijk weer kunnen bellen, sms'en en mobiel internetten. Ook Vodafone, die deze week kampte met een grote storing na een brand in één van hun knooppunten in Rotterdam, zal er alles aan gelegen zijn om de storing zo snel mogelijk op te lossen. Omdat compensatie na telecomstoringen nu nog niet wettelijk is geregeld, weten consumenten niet waar ze aan toe zijn na een storing.
Wettelijke compensatieregeling
Naar aanleiding van een grote Blackberry storing in oktober 2011 pleitte de Consumentenbond voor een wettelijke compensatieregeling. Enkele weken later nam de Tweede Kamer een motie aan waarin telecombedrijven worden verplicht hun klanten een compensatie te geven bij storingen of andere omstandigheden waarbij de telecomdienst niet goed functioneert. In sectoren zoals de luchtvaart en elektriciteitsvoorziening is compensatie bij uitval al langer wettelijk verplicht.
Lees ook: