Kwaliteit hoorwinkels loopt uiteen
Gepubliceerd op:21 september 2012
Winkels met een gediplomeerd audicien kunnen geregistreerd zijn in het openbare StAr-register en hebben dan meestal het keurmerk 'De audicien'. Het garandeert niet dat je bij het eerste gesprek een gediplomeerd medewerker te spreken krijgt. In 21 van de onderzochte winkels was onze gesprekspartner een assistent, audicien-in-opleiding of hoorspecialist. Alleen bij Specsavers hielp altijd een door StAr geregistreerd audicien. Alleen door de juiste vragen te stellen komt een audicien achter de situatie van consumenten. In het onderzoek woog dit aspect zwaar mee. Schoonenberg scoort hierop het best, Hans Anders het slechtst.
100 hoorwinkels
Nederland heeft 1,4 miljoen slechthorende Nederlanders. Onder begeleiding van een ervaren mysteryshopper bezochten 13 slechthorenden 100 hoorwinkels voor een nieuw of vervangend hoorapparaat. Elk koppel bezocht van de 5 audicienketens minimaal één filiaal: Beter Horen, Hans Anders, Hoorprofs, Schoonenberg Hoorcomfort en Specsavers. De kwaliteit van het advies van de audiciens bij het intakegesprek is beoordeeld.