Huidige garantieregels behouden of veranderen?
Gepubliceerd op:25 oktober 2012
Jaarlijks krijgt de Consumentenbond veel vragen over conformiteit en garantie. Daaruit blijkt dat zowel consumenten als verkopers niet goed op de hoogte zijn van hun wettelijke rechten en plichten op dit gebied. Volgens de huidige regels kun je bij een gebrekkig product de verkoper aanspreken zo lang het product redelijkerwijs hoort mee te gaan. Het is echter niet altijd duidelijk wat je van een product mag verwachten en hoe lang. Dat leidt tot discussies in winkels. Een alternatief hiervoor kan een vaste garantieperiode van 2 of 3 jaar zijn, met als voordeel dat binnen die periode geen discussie meer plaatsvindt. Na die periode zijn de rechten echter zeer beperkt. De enquête is te vinden op: www.consumentenbond.nl/garantiechecker.
Huidige regels
In Nederland geldt dat als je iets koopt, het artikel zo lang mee moet gaan als je er redelijkerwijs van mag verwachten. Van een dure wasmachine mag je verwachten dat hij langer meegaat dan een goedkope, dus kun je de verkoper langer aanspreken als je dure wasmachine het onverwacht begeeft. Dat is het recht op een deugdelijk product. Als het product onverwacht eerder gebreken vertoont, het is niet verkeerd gebruikt en het is geen normale slijtage, dan is de verkoper hierop aanspreekbaar. Die moet zorgen voor gratis reparatie of vervanging, ongeacht of de door hem of de fabrikant gegeven garantietermijn is verstreken.