Update: T-Mobile overvalt consumenten met inflatiecorrectie
Stefan Vrijdag Expert mobiel abonnementenGepubliceerd op:29 april 2014
Volgens toezichthouder ACM is het berekenen van inflatiecorrectie toegestaan, mits deze prijsverhoging duidelijk in de overeenkomst of algemene voorwaarden staat. De meeste providers doen dat dan ook, maar T-Mobile vermeldt de inflatiecorrectie slechts op een tarievenblad, dat op te vragen is via de klantenservice of de website.
Consumenten die vermoeden dat hun provider hen niet voldoende heeft geïnformeerd over de inflatiecorrectie, kunnen met een voorbeeldbrief van de Consumentenbond compensatie vragen bij het bedrijf.
Aanpassingen
De Consumentenbond heeft T-Mobile aangesproken op de klachten over de berekende inflatiecorrectie. Naar aanleiding daarvan heeft T-Mobile een aantal aanpassingen doorgevoerd. Inmiddels wordt er op de site bij het afsluiten van een contract wel direct naar het tarievenblad verwezen. Verder heeft T-Mobile laten weten de informatie over inflatiecorrectie in het contract te willen gaan opnemen. Maar dit geldt niet met terugwerkende kracht voor bestaande overeenkomsten waarin de inflatiecorrectie nog niet was opgenomen. Consumenten die niet juist zijn geïnformeerd over de inflatiecorrectie, hoeven die niet te betalen.
Lees meer: over het terugvragen van inflatiecorrectie, inclusief een stappenplan.
Update
29 april 2014
T-Mobile heeft een bericht uitgebracht dat zij het niet eens is met de Consumentenbond omdat de inflatiecorrectie in het tarievenoverzicht vermeld staat. Hierdoor kan de indruk ontstaan dat klanten van T-Mobile de inflatiecorrectie niet terug kunnen vragen. De Consumentenbond benadrukt dat T-Mobile met de door gebruikte methode de inflatiecorrectie wettelijk gezien niet mag berekenen en consumenten dus recht hebben op teruggave van de ten onrechte geïncasseerde inflatiecorrectie.