icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Voorbeeldbrief verzoek reparatie binnen de wettelijke garantie

Ging je gekochte product kapot binnen de wettelijke garantie en hoefde je dit niet te verwachten? Met onze voorbeeldbrief vraag je de verkoper het product kosteloos te repareren of vervangen.

Onze voorbeeldbrieven zijn exclusief voor leden van Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd. Log in of probeer ons lidmaatschap.

Brievenhulp nieuwe header 1200x800px
Marco_van_t_Woud_280x280px
Hoi, ik stel je een paar vragen. Daarna mail ik je de juiste brief voor jouw situatie. Deze brief kun je dan zelf naar het bedrijf sturen.
Marco van 't Woudt,
Expert consumentenrecht
Marco_van_t_Woud_280x280px
Ga naar de voorbeeldbrief of bekijk onze andere brieven
  • Voorbeeldbrief verzoek reparatie binnen de wettelijke garantie

  • Ik zoek een andere brief

Recht op reparatie binnen de wettelijke garantie

In de wet staat dat je recht hebt op een goed product. Dat betekent dat het product moet voldoen aan redelijke verwachtingen.

Gaat het product kapot binnen de wettelijke garantie? Dan gaat de wet ervan uit dat het product vanaf aankoop niet goed was. Je hebt in veel gevallen recht op gratis reparatie of vervanging. Een verkoper mag alleen je recht op gratis reparatie weigeren als hij bewijst dat je het product verkeerd hebt gebruikt.

 

Hoe lang is de wettelijke garantie?

Dat hangt af van wanneer je het product kocht. Deed je dit voor 27 april 2022? Dan is de wettelijke garantie 6 maanden. Voor aankopen vanaf 27 april 2022 is de wettelijke garantie 12 maanden. 

 

Lees meer over:

Onafhankelijk en sterk

Jaarlijks geven wij 70.000 leden persoonlijk juridisch advies of financiële tips.
We zijn 100% onafhankelijk en komen al sinds 1953 op voor de belangen van consumenten.