icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Verkeerd prijskaartje

Is een product dat je in de winkel kocht of online bestelde volgens de verkoper fout geprijsd? En wil de verkoper je het alleen voor een hogere prijs verkopen? Als je niet kon weten dat de prijs onjuist was, dan is de koop rechtsgeldig. Je moet het product dan voor de lagere prijs krijgen. 

   Bijgewerkt op:26 november 2024

bonus-supermarkt

Ken je rechten 

Kassa geeft hogere prijs dan prijskaartje 

Je mag er meestal van uitgaan dat de prijs op het prijskaartje de juiste prijs is. Dat betekent dat de prijs op het prijskaartje de juiste prijs is. En dat de verkoper het product voor die prijs aan je moet verkopen.

Dit is anders als het duidelijk is dat die prijs niet klopt. Bijvoorbeeld als de prijs op het prijskaartje veel te laag is. Het kan dan gaan om een typfout of kennelijke vergissing. Denk aan een tv voor €99, terwijl dezelfde tv normaal €999 kost. Het is dan duidelijk dat deze prijs niet klopt. Vraag bij twijfel aan de verkoper of de prijs klopt. Bevestigt de verkoper de prijs dan kan hij er later moeilijker op terugkomen. 

Wil de verkoper het product echt niet voor de prijs op het prijskaartje verkopen? Dan kun je altijd van de koop afzien. Maar ben je eenmaal met de hogere prijs akkoord gegaan? Dan zit je aan de koop vast en kun je later niet meer over de prijs klagen.

Webwinkel levert product niet vanwege verkeerde prijs

Heb je het product online gekocht, maar weigert de webwinkel te leveren vanwege een fout vermelde prijs?  

Als je bestelling is bevestigd, mag je ervan uitgaan dat de prijs op de website klopt. Maar ook hiervoor geldt dat dit anders ligt als je kon weten dat die prijs niet klopte. Bijvoorbeeld als de prijs die op de website staat veel te laag is. Dan had je kunnen weten dat de verkoper een verkeerde prijs heeft aangegeven. Neem bij twijfel vooraf contact op met de verkoper. En vraag of de prijs klopt. 

Bij kleine prijsverschillen hoef je niet snel te verwachten dat de prijs niet klopt. Dat geldt ook als het product wordt aangeboden als speciale aanbieding. 

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling