Klacht voorleggen aan het Kifid
Bijgewerkt op:15 mei 2024
Wat is het Kifid
Kifid is een afkorting voor Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Het Kifid behandelt klachten tussen financiële dienstverleners en hun klanten. Dit doen ze gratis. Pas als je tegen een uitspraak in beroep gaat, betaal je kosten. Heb je een klacht over een financieel product of een financiële dienst? En kom je er met de financiële dienstverlener niet uit? Dan kun je vaak met je klacht terecht bij het Kifid.
Wanneer kan ik naar het Kifid
- Controleer of de financiële dienstverlener is aangesloten bij het Kifid.
- Je moet je klacht eerst hebben gemeld bij de financiële dienstverlener. En hij moet een redelijke tijd krijgen om te reageren. Vaak is dit 8 weken.
- Krijg je van je financiële dienstverlener een afwijzingsbrief? Dan moet je binnen 3 maanden je klacht melden bij het Kifid. Of meldt je klacht binnen een jaar nadat je voor het eerst je klacht bij de dienstverlener hebt gemeld.
Hoe werkt het Kifid
Het Kifid neemt contact met je op om je klacht te bespreken. Daarnaast neemt het Kifid contact op met de financiële dienstverlener. Zo wordt alle informatie verzameld. Daarna besluit het Kifid hoe de klacht wordt behandeld. Dat kan met een brief of via een hoorzitting.
Wordt er gekozen voor een hoorzitting? Dan worden jij en de financiële dienstverlener uitgenodigd bij het Kifid. Tijdens de hoorzitting zal het Kifid via bemiddeling proberen de klacht op te lossen. Lukt dat? Dan is de zaak gesloten. Maar als bemiddeling mislukt, doet het Kifid meestal een (bindende) uitspraak.
Op de website van het Kifid vind je hoe je een klacht kunt indienen. Je kunt ook eerst een sneltest doen om te bekijken of het Kifid de klacht kan behandelen.
Juridisch advies
In 2023 is ongeveer de helft van de behandelde klachten opgelost via bemiddeling of een schikking. In bijna 1000 klachtzaken kwam het tot een bindende uitspraak. Het is raadzaam een jurist mee te nemen. De financiële dienstverlener doet dat waarschijnlijk ook.
Onafhankelijkheid
De Consumentenbond vindt dat het Kifid ondergebracht moet worden bij stichting De Geschillencommissie. Dat is beter voor de onafhankelijkheid. Ook zorgt dit voor meer eenheid in de afhandeling van klachten.
Andere klachtencommissies:
- Klacht over een gekochte dienst of product: de Geschillencommissie.
- Klacht over je notaris: Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). De KNB probeert eerst om te bemiddelen. Lukt dat niet? Dan kun je vaak terecht bij de Geschillencommissie Notariaat.
- Klacht over je zorgverzekeraar: Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).
- Klacht over je pensioenfonds: Ombudsman Pensioenen.
Lees ook:
Diensten van de Consumentenbond
Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij kwesties over Kifid kan de benodigde hulp net anders zijn. Bel daarom onze juridische experts voor advies.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.