icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Facebook lanceert tutorial voor privacy-instellingen

Nieuws
|
Met nieuwe stappenplannen informeert Facebook gebruikers over welke privacy- en beveiligingsinstellingen de dienst heeft. Wat betekenen ze in de praktijk en welke stappen moet je zetten om een instelling naar wens aan te passen?
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaGepubliceerd op:3 februari 2017

Artikel privacy op facebook

De nieuwe tutorial is geen complete aanpassing van het privacy-menu. Het geeft alleen uitleg over het bestaande menu en welke opties je waar vindt. Dat doet Facebook in helder Nederlands.

Stappenplannen

Het is zeker de moeite waard de stappenplannen even te bekijken. De belangrijkste zijn:

  • Stappenplannen voor je privacy-instellingen voor je berichten, je profiel, je vriendenlijst, je vind-ik-leuks en reacties, je tags, foto’s en je tijdlijn.
  • Stappenplannen voor je beveiligingsinstellingen voor het verwijderen van je account, aanpassen van je wachtwoord, het melden van een gehackt account, het instellen van aanmeldgoedkeuringen (het inloggen beveiligen met een extra code), het blokkeren van personen, enzovoort.
  • Stappenplannen voor je advertentievoorkeuren voor het beïnvloeden welke advertenties je ziet binnen én buiten Facebook.

Advertentievoorkeuren

De stappenplannen geven goede uitleg, al is het advies soms wel in het belang van Facebook. Je advertentievoorkeuren aanpassen zorgt voor 'minder relevante advertenties'. Dat wordt als een nadeel beschreven, terwijl minder relevante advertenties juist in het belang zijn van de privacy.

Lees ook onze eigen privacy-tips voor Facebook.

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • bol-com

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Vervelende cookiemeldingen

    Cookies weigeren vaak te lastig

    Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.
  • Chrome’s advertentieprivacy mobiel

    Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome

    In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.
  • online platforms veiliger maken

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).